
KISEBBSÉGEKRE VONATKOZÓ MÉDIAPOLITIKA A KÁRPÁT-MEDENCE ORSZÁGAIBAN A MAGYAR FORRADALOM

ALATT ÉS UTÁN (1956–1958)

írta Szesztay Ádám

Hogyan jelentkezett a nemzetiségi kérdés Magyarország és a szomszédos szocialista országok
sajtópolitikájában az 1956-os felkelés idején, illetve hazánk intervenciós szovjet megszállásának1  elso két
évében? Az alábbiakban ehhez a kérdéshez szeretnék adalékokkal szolgálni a hazai nemzetiségi és többségi,
valamint a határon túli magyar sajtó, illetve részben a rájuk vonatkozó, diplomáciai archivális iratok alapján.
Figyelmemet részben a sajtóhírek megjelenésének tényére, mint eseményre, illetve ezek tendenciáira, részben
pedig az egyes orgánumok, mint nemzetiségi intézmények puszta létére (keletkezésére és megszunésére)
koncentrálom. Azért éppen az elso két évvel szeretnék foglalkozni, mert a hatalom eredetileg ezt az idoszakot
nevezte saját konszolidációjának2 , amit csak késobbi elemzések terjesztettek ki 1963-ig. A magyar
forradalomtól függetlenül 1958 és 1959 fordulója az egész szocialista blokk nemzetiségpolitikájában fontos
állomás volt: 1958 októberében hozta az MSZMP elso nemzetiségi határozatát3 , szinte egy idoben a
szovjet iskolareformmal4 , Szlovákiában a magyar kérdésrol 1959 januárjában határozott a párt5 ,
Romániában ekkor kezdodött a Bolyai Tudományegyetem felszámolása, 1959 tavaszán mondta Hruscsov
híres lipcsei beszédét6  és a jugoszláv párt nemzetiségpolitikai határozatai is ekkorra datálódnak. Meg kell
jegyeznem, hogy sok jelenséget helytelenül magyaráznék, ha a szocialista országok médiáját a kisebbség
illetve a többség szócsöveként kezelném. A média sokkal inkább egy negyedik államhatalmi ág funkcióját
töltötte be az egyes országok pártvezetése kezében, amely természetesen éppúgy nem különült el a klasszikus
hatalmi ágaktól, mint ahogy azok sem egymástól. Ha egy lap mégis szócsové vált, az önmagában véve
jelentos eseménynek számított: az már lázadás volt. A kor nemzetiségi sajtótörténete tehát legfeljebb az
ötvenhatos forradalom napjaiban tanúskodik egy-egy momentum erejére a nemzeti kisebbségek saját
törekvéseirol. Általában az állami nemzetiségpolitika egyik elemeként kell vizsgálnunk. Ebbol a szempontból
természetesen kérdés, hogy a tájékoztatás mennyire tükrözte az említett 1958–1959-es fordulat elojátékát.
Fontos lenne elemezni a szomszéd országok többségi sajtótermékeinek hangvételét is, ami azonban további
kutatásokat tesz szükségessé.

1. Elozmények

Nem sokkal a forradalom elott a kisebbségi problematika a korábbiakhoz képest komoly reneszánszát
élte meg a magyarországi sajtóban. A jugoszláv–magyar kapcsolatok enyhülése 1956 nyarán a hazai déli
szláv népcsoportokon esett sérelmeket hozta felszínre.7  A magyarországi szerb-horvát és német újságban
cikkek jelentek meg a Romániában élo bánsági szerbekrol és németekrol.8  (De csak a Bánságról. A
Szászföldrol például semmi nem írt a Freies Leben.) Az erdélyi magyarság kulturális életérol már 1956
tavasza óta egyre több híradással találkozhatott az anyaországi közönség.9  Ilyen „privilégiumot“ azonban
eleinte csak kulturális témákban és csak Erdély élvezett, a többi magyar kisebbség nem. Erdély
kizárólagosságát nehezményezve 1956 tavaszán szlovákiai magyar értelmiségiek informálisan panasszal is
fordultak a pozsonyi magyar fokonzulátushoz.10  Politikai értelemben 1956. szeptember 9-én tört meg a
jég, ezúttal is Erdély tekintetében.11  Ekkor a Szabad Népben Pándi Pál a román nemzetiségpolitikát
inkább pozitív, mint negatív fényben festette ugyan le, de némi kritikát is gyakorolt, például abban a
tekintetben, hogy hiba volt feloszlatni a Magyar Népi Szövetséget, mert emiatt az utóbbi években a Ma-
gyar Autonóm Tartományon (továbbiakban: MAT) kívül élo magyarságnak megnehezedett a helyzete.
Kijelentette, hogy a román nacionalizmus szít ”burzsoá nacionalista jelenségeket” az erdélyi magyarság
körében. Elismerte, hogy Magyarország több felelosséget kellene vállaljon az erdélyi magyarságért.12  A

HUNSOR prezentáció

A Magyar - Svéd Online Források publikációja.
http://www.hunsor.nu/
http://www.hunsor.org/
HUNSOR-  2002.A.D.



román hatalom külso nyomásgyakorlásként értékelte a cikket és diplomáciai bonyodalmakat támasztott
miatta.13

Ebben az idoszakban az is megtörtént, hogy Reviczky Imre második világháborús embermento
rehabilitálásának szükségességét a romániai magyar Elore 1956. augusztus végi követelésére14

szeptemberben az Esti Budapest vetetette föl15 , s ennek nyomán alig néhány nappal a felkelés kitörése
elott a kormányszervek elismerték az alezredes hosiességét és visszaadták 1950-ben megvont nyugdíját.16

Reviczky Imre nevének puszta említése elevenen cáfolta a magyarság második világháborús kollektív
felelosségét, éppen ezért lényeges, hogy ügyében a kisebbségi magyar sajtó eredményesen gyakorolt
nyomást az anyaországra.

2. A kisebbségek és a sajtó a forradalom idején

A Magyar Nemzet november 4-i száma szerint a Budapest környékén állomásozó szovjet katonák között
olyan hírek terjedtek, hogy Magyarországon a forradalmat ”a német nép” és más nyugati népek
robbantották ki.17  Ismerve a szovjet hadvezetés propagandafogásait, feltételezhetjük, hogy a Magyar
Nemzet nem tévedett. Amikor november 3-án a másnapi lapszámhoz ezt az információt a szerkesztoség
megszerezte, akkor világosan érezni lehetett belole a készülo katonai beavatkozást. A magyar sajtó szerint
tehát a szovjet hadi vezetés a németség kollektívumának felelosségével indokolta saját sorkatonái elott,
hogy miért kell megkezdeniük a magyarországi öldöklést. Minthogy a magyar fováros környékén a második
világháború utáni kitelepítések ellenére is sokan laktak svábok, számukra semmiképpen sem lehetett
megnyugtató ez az információ.

A forradalom kétségtelenül legfontosabb nemzetiségi vonatkozású sajtótörténeti eseménye Magyarországon
az volt, hogy Gyulán 1956. december 9-én, alig néhány nappal a város szovjet megszállása elott Gazeta
Romîna18  (Román Újság) címmel független román lap jelent meg.19  A Gazeta a román kisebbség regionális
érdekeinek tiszteletben tartását követelte. Komoly programmal állt az olvasók elé, de az intervenció miatt
mindössze egyetlen számot ért meg.20

A romániai, szlovákiai, kárpátaljai és jugoszláviai magyar lapok – néhány kivételtol eltekintve, amelyre
mindjárt kitérünk – országuk kormányzatának hivatalos álláspontját hirdetve írtak az anyaországi
eseményekrol. Mint Révay István 1958-ban feljegyezte, 1956 novemberében Újvidéken tüntetés követelt
igaz tájékoztatást Magyarországról.21  (November 3. és 11. között a jugoszláv államvezetés s nyomában a
jugoszláviai média, ha fenntartásokkal is, de alapvetoen támogatta a szovjetek magyarországi beavatkozását.
A tüntetés minden bizonnyal ez ellen lépett fel.) A magyar nyelvu tájékoztatás tendenciózussága nem
csupán a kisebbségi magyar közvéleményt volt hivatott befolyásolni. A szlovákiai párturalmi szervek
Magyarországon „Nógrád megyében (...) október 27-én tízezer példány »Új Szó«-t bocsátottak a
megye rendelkezésére, amelynek fo mondani valója: örök huség a Szovjetunióval [SIC], illetve
fellépni a magyarországi ellenforradalommal szemben. Ez idotol kezdve az Új Szóból naponta küldtek
át Salgótarjánba, a bányamedencébe, járásokba és községekbe. Komárom megyébe szintén küldtek
magyar nyelvu újságokat.“22  A kisebbségi lap a csehszlovák (de végso soron a szovjet) vezetés kezében
eszközül szolgált az anyaországban folytatott propagandához.

Az Új Szó és az Új Ifjúság október 26-án, illetve 27-én ismertette az érsekújvári Elektrosvit gyár (dönto
többségében magyar) munkásainak október 25-i huségnyilatkozatát, amely amellett, hogy elítélte a
magyarországi felkelést, a magyarságot mint közösséget kifejezetten el is határolta tole. Ilyen formában
igazolni próbálta a magyar kisebbség ”ártatlanságát” az anyaország lázadásában. Romániában csak néhány
nappal késobb, október utolsó vagy november elso napjaiban jelent volna meg az Elorében a székelyföldi
írókból kikényszerített elso huségnyilatkozat, ha megjelent volna. Ronotos Imre foszerkeszto azonban
Gálfalvi Zsolt, Nagy Pál, Oláh Tibor és Süto András tiltakozása miatt nem közölte le.23  Így az elso romániai
magyar huségnyilatkozatok, a székelyföldi írónyilatkozat és a Simó Géza bútorgyár munkáskollektívájának
nyilatkozata a magyarországi intervenció napján kerültek a nyilvánosság elé24 , s ekkor is nagyon hasonló



tartalommal, mint amit egy héttel korábban Csehszlovákiában az Elektrosvit dolgozói nevében közölt a
sajtó. Pedig a romániai tájékoztatás nem ismertette a felvidéki nyilatkozatot. Az Új Szó viszont már 1956.
november 5-én, tehát egy nappal az eredeti megjelenés után, részletesen beszámolt a székelyföldi
írónyilatkozatról. A felvidéki magyar média tehát látszólag példának állította az erdélyi magyarság
képviseloinek fellépését a szlovákiai magyarok elé, jóllehet a valóságban inkább az erdélyi nyilatkozat
született szlovákiai mintára.

A határon túli magyar sajtót azonban nemcsak a hivatalos állásfoglalások lojális közlése jellemezte a ma-
gyar szabadságharc napjaiban. Nem írok róla részletesebben, hiszen Tófalvi Zoltán tollából már korábban
publicitást nyert, hogy Romániában az Elore november 4. elott viszonylag független hangnemben közölte
Robotos Imre foszerkeszto kommentárjait a magyarországi eseményekrol, aminek késobb vezetováltás
lett a következménye az újság szerkesztoségének élén.25  (Érdekes módon a kádári Magyarország ennek
ellenére, ha sikertelenül is, de megpróbált mentoövet dobni az elmozdított foszerkesztonek, olyan formában,
hogy a Magyar Rádió kifejezte készségét Robotos Imre alkalmazására romániai tudósítóként.26 ) Az
Utunkban 1956. november 24-én, tehát Nagy Imre Romániába hurcolásának napjaiban – meglepo módon
az erdélyi magyarság hivatalos vezetoi között egyik leginkább pártvonalasnak tartott személyiség – Bányai
László, a Bolyai Tudományegyetem rektora, olyan cikket írt, amelyben nemcsak a forradalmat ítélte el,
hanem azokat is, akik az egész magyarországi eseménysorozatot elejétol a végéig ellenforradalomnak
tekintették.27  Ezzel határozottan állást foglalt az MSZMP ”belso” vitájában, igaz, annak eldolte elott28 ,
méghozzá nem a szovjet, hanem a jugoszláv álláspont oldalán, végso soron a Nagy Imre-kormány
felelosségre vonása ellen.
Szlovákiában a már említett Új Ifjúság29  október 27-i számának utolsó oldalán a sport rovatban egy
bekeretezett cikk arról értekezett, hogy néhány nappal korábban a pozsonyi magyarok tévékészülékükön
az osztrák sugárzást, rádiójukon pedig a budapesti adást fogva hogyan követték figyelemmel a bécsi
osztrák–magyar focimeccset. ”A kísérlet pontosan bevált. Bécsi adás, magyar szöveg. Legalább így
láthattuk a mérkozést, ha már távcsövön nem nézhettük. (...) Egyelore elégedjünk meg a televízióval,
amely legalább másfél órára valódi bécsi környezetet varázsolt a kicsi szobába, ahol a sötétben
villogó szemmel figyeltük Kocsis Sanyiék játékát.”30  Az ”-M-”-nek rövidített szerzo látszólag apolitikus
mondatai rengeteg mondanivalót rejtettek. Egy szóval sem írta le, de ha másban nem, az utolsó idézett
félmondatban mindenképp világosan értésre adta, hogy a szlovákiai magyarok, ha egyszer meccs van,
akkor Magyarországnak drukkolnak. Ezt persze mindenki tudta. De aki 1956. október 27-én ilyesmit
nyilvánosságra hozott, az nem a sportról írt. Ugyanakkor a szerzo a kritikus napokban közreadva, hogy az
osztrák tévéadás nézése és a magyar rádió hallgatása a szlovákiai magyarok természetes viselkedése,
lényegében felszólította az újság olvasóit, hogy fogják az anyaországi és a nyugati híreket. Az a szimbólum
pedig, hogy a magyarok az idegen képek mellé anyaországuk hangját hallgatják, azt is remekül érzékeltette,
hogy bármilyen hivatalos beállításban kell szemlélniük a határ túloldalán történteket, az számít, amit odaátról
hallanak. Az újság közepén, az 5. oldalon ezen a napon is megjelent a már hónapok óta futó rovat: ”Vita
irodalmunk helyzetérol.” A sorozat korábbi cikkei is kiemelkedoen érdekesek, a lehetoségekhez képest
meglepoen szabad hangvételuek voltak.31  Máskor mindig írók publikáltak ez alatt a címszó alatt. Most
Honi Béla az olvasók nevében azt követelte a felvidéki magyar íróktól, hogy írjanak eddig még nem
érintett témákról: a szlovákiai magyar bányász, a szlovákiai magyar paraszt, a szlovákiai magyar munkás
életérol. Ez látszólag a szocialista realizmus érvelése volt: tessék a szocialista valóságról, a nép (a bányász,
a paraszt) életérol publikálni – de a kisebbségben élo magyar népérol, bányászéról, parasztéról. A szerzo
így folytatta: ”Olyan regénynek, amely az itteni élet keresztmetszetét adná, talán még a terve sem
született meg. Pedig az anyag nagyon kínálkozik feldolgozásra, a gazdagságánál fogva is. És nem
is egy regény, hanem regény-trilógia kompozícióját nyújtja az adott helyzet. Az eseményeket így
lehetne regénybe fogni: A csehszlovákiai magyarság élete 1953-ig, 1954-ig, 1945-tol napjainkig. A
téma, a lehetoség adott. Csak... »csak« meg kellene írni.”32  Magyarul: írja meg végre valaki, hogy mi
történt a háború után a szlovákiai magyarsággal! Mondja ki valaki, hogy a magyarokat üldözték és a
sebek nem gyógyultak be. Nem véletlen, hogy a ”szerkesztoségében megfogalmazódott
állásfoglalásokért” az államvezetés rögtön a forradalom után jónak látta politikailag megtisztítani az Új



Ifjúság munkatársainak sorait.33  Az eredmény nem váratott magára. November 10-étol az addig igen-igen
olvasmányos lap számai jó idore teljesen elszürkültek, unalmassá váltak.

A Csemadok muvelodéspolitikai havi folyóirata, a Fáklya októberi száma már a felkelés kirobbanása elott
megjelent, a novemberi számot pedig már a szovjet intervenció után adták ki, úgyhogy esélye sem volt
olyan célzásokra, mint amilyeneket az Új Ifjúság megengedett magának. A novemberi szám azonban egy
hangot nem írt a magyarországi eseményekrol, pedig ezt szinte minden csehszlovákiai sajtótermék megtette,
dicsoítve a felkelés vérbefojtását. Az adott helyzetben a hallgatás egyértelmuen jelezte, hogy a Fáklya
szerkesztosége ’nem bírta mondani, hogy éljen Eduard’. Az elso oldalon a szerkesztoség – nyilván Bojsza
Imre foszerkeszto megfogalmazásában – elegáns, de finom iróniájával mégis szókimondó tónusban búcsúzott
el a közönségtol.34  Mindenképpen meglepo, hogy a búcsú számot a magyarországi kommentár nélkül, s
ezzel a szerkesztoi búcsúval egyáltalán ki lehetett nyomtatni. Ez csakis úgy képzelheto el, hogy valahol egy
teljesen tudatos kompromisszum született a szerkesztoség és a sajtót irányító szervek között: kommentár
se lesz, de többé a lap se lesz. Ráadásul a búcsúszámban egy elég ”félreértheto” cikk is helyet kapott.
Szucs Béla nyári romániai (de ó-romániai, Sinaia környéki) nyaralásáról számolva be egy székely legénykérol
tett említést, akinek apja állítólag ”a fasiszták elleni harcban esett el, valahol Csehszlovákiában”. Ez
annyira valószínutlen, hogy csakis a történet befejezését készíthette elo. Búcsúzáskor ugyanis a fiú egy
csokor havasi gyopárt nyomott a szerzo kezébe: ”Ha hazamegy, tegye a katonák sírjára – mondta
akadozva”.35  Ebben a látszólagos „sztálinbarokk“ pamfletben benne foglaltatott minden: az egymástól
elválasztott nemzetrészek összetartozása, a magyar halottak elsiratása, bárhol is estek el... Ez utóbbinak
jelképes értékét 1956 novemberében csak az nem értette meg, aki nem akarta.

A magyar felkelés napjai a Kárpát-medencén kívüli szocialista országokban sem hagyták teljesen érintetlenül
a kisebbségi sajtó légkörét. Szovjet-Litvániában a lengyel nyelvu napilap, a Czerwony Sztandar, hasonló,
bár még óvatosabb jelképességgel, mint Szlovákiában az Új Ifjúság, letette saját voksát a lengyelországi
reformok mellett és a magyarországi szovjet beavatkozás ellen. (A november 6-i lapszámban például,
kihasználva, hogy a cikkek között amúgy is mindig a párt jelszavai jelentek meg, az intervencióról kiadott
szovjet közlemény fölé ”véletlenül” pont azt a jelszót helyezték el, amely elítélte az imperialista hatalmak
beavatkozását a kis államok belügyeibe.) Lengyelországban a németek Arbeiterstimme címu napilapja, a
többségi sajtóhoz hasonlóan, egyértelmuen rokonszenvezett a fellázadt Magyarországgal. Ilyen formában
szembe fordult hivatalos anyaországának, az NDK-nak az álláspontjával és a lengyel párt állásfoglalásához
közelített, annak ellenére, hogy a lapot eros kelet-német segédlettel szerkesztették. A reformer pártvezetés
azonban nem értékelhette túl nagyra ezt az állampolgári lojalitást, mert 1956. november 3-án a Lengyel
Egyesült Munkáspárt Központi Bizottsága bezúzatta az Opole vajdasági (azaz megyei) pátlapnak, a Trybuna
Opolskának az aznapi kiadását, amely nyilvánosságra hozta a vajdasági pártbizottság elozo napi határozatát
a német kisebbség törvényes elismerésérol.36  Lengyelországban tehát éppen a magyar forradalom napjaiban
fordult szembe az új, reformer vezetés a nemzetiségi jogok kiszélesítésével.37

3.1. A hazai nemzetiségi média a forradalom leverése után

Magyarországon nyilvánvalóan nem a nemzetiségi kérdés volt az elso számú probléma, amellyel a
megszállóknak saját érdekükben szembe kellett nézniük. Ennek ellenére a megszállás konszolidációjának
elso napjai sem nélkülözték teljességgel a nemzetiségpolitikai eseményeket. Keveset tudunk arról a
találkozóról, amely 1956. decemberében zajlott le egyes hivatalos nemzetiségi vezetok és a Kádár-kormány
között. Annyi azonban 1957 márciusában kiderült, hogy a kormányzat decemberben megígérte: nemzetiségi
rádiómusorokat fog szervezni, illetve, hogy gyorsan elintézik a nemzetiségi lapengedélyeket.38  Az utóbbira
azért volt szükség, mert a forradalom alatt megszunt lapokat november végén a párt – az összes többi
országos lappal együtt (a Népszabadság és Népakarat kivételével) – betiltotta, újraindításukat pedig
engedélyhez kötötte. Mindenképpen kérdés, hogy miért állt érdekében a Kádár-kormánynak egy ilyen
tárgyalás a nemzetiségi vezetokkel, illetve a kötelezettségek vállalása? Lehet, hogy a nem sokkal korábban
megjelent Gazeta Românát akarták így ellensúlyozni?



Az ígéretekbol annyi tényleg valóra vált, hogy 1956. december végén a pécsi rádióadó megkezdte a
német nyelvu musor sugárzását, méghozzá napi húsz percben.39  A próbaadásokat januárban rendszeres
musor váltotta fel, s a szerkesztésbe elvileg a Magyarországi Németek Demokratikus Szövetségét
(továbbiakban: MNDSZ) is bevonták.40  Miért éppen németség (a szovjet propaganda által a forradalom
alatt megfenyegetett népcsoport) kapta ezt a kedvezményt? S miért pont ezt a kedvezményt kapták,
mikor a sokkal égetobb sváb lakásproblémákkal csak bo egy hónappal késobb kezdett foglalkozni a
kormányzat? Aligha lehetett pusztán gesztusról szó. Sokkal inkább az osztrák és nyugat-német rádióadók
hatását akarta a megszálló hatalom ilyen formában ellensúlyozni. A párt két évvel késobb papírra vetett
feltételezései szerint ugyanis mindegyik kisebbségre komoly hatást gyakorolt az anyaországból sugárzott
rádióadás, ami a szlovákokat és a románokat a szovjet megszállás számára kedvezoen befolyásolta41 , a
németeket viszont az intervenció ellen hangolta42 . (A németek esetében ezt a feltételezést megalapozottnak
tekinthetjük.43 ) Ezért tartották fontosnak a németek Pécsrol (azaz Budapestrol, azaz Moszkvából) történo
tájékoztatásának megszervezését.

Ami egyébként a rádiózást illeti, a többi nemzetiség számára tett ígéret még évtizedekig nem valósult meg.
Szerb-horvát musort viszont már korábban is közvetítettek Pécsrol. Nem sokkal Nagy Imre meggyilkolása
után a külügyminisztérium javaslatot tett a pécsi rádió átszervezésére. Indítékként az újvidéki magyar adás
magyarországi politikai hatását jelölte meg, célként pedig ennek viszonzásán kívül a ”jó indulatú jugoszláv
tömegek tájékoztatását”. Részletes terveket is kidolgoztak a minisztériumban, amelyben többek közt a
hazai délszláv lakosság megnyugtatása szerepelt, hogy az aktuális jugoszláv-magyar államközi ellentét nem
fog újra az o üldöztetésükben megnyilvánulni.44  A baranyai nemzetiségi musorok politikai funkciója tehát
részben a megszálló hatalom álláspontjának hirdetése volt a magyarországi nem magyar anyanyelvu lakosság
körében, részben pedig Jugoszlávia közvéleményének befolyásolása – legalábbis a Külügyminisztérium
olvasatában.

Amilyen impozáns gyorsasággal megszervezodött 1956 végén a regionális német rádióadás, olyan
nehézkesen ment a nemzetiségi lapengedélyek megadása. Bielik György a Magyarországi Szlovákok
Demokratikus Szövetségének (továbbiakban: MSZDSZ) újjászervezése során 1957 márciusában
követelésként fogalmazta meg a szlovák lap újjáindítását.45  Mégis csupán a nemzetiségi kalendáriumok
jelentek meg januárban46 , illetve nyáron a román, szlovák és magyar nyelvu viharsarki népdalok
gyujteménye47 , majd pedig egy musorfüzet a román kultúrcsoportoknak48 . Tavasszal Kállai Gyula egy
kormány-eloterjesztésben a közzétételre nem javasolt döntések között sorolta fel a nemzetiségi lapok
újraindítását.49  Ennek ellenére a német lap csak szeptember 20-án, a délszláv október 3-án, a szlovák
október 4-én, a román pedig november 1-én került az olvasók kezébe. A nemzetiségi lapok engedélyezése
idoben alaposan elmaradt a legtöbb magyarországi lapé mögött, viszont a lenini forradalom 40. évfor-
dulóját már mindegyik orgánum megünnepelhette. Érdekes, hogy miért éppen a nemzetiségi lapok
késlekedtek sokat, jóllehet a nemzeti kisebbségek szereplése a forradalom teljes eseménysorozatához
képest marginális maradt. Persze: azért, mert alaposan átvilágították a szerkesztok káderlapját.50  Azt
viszont nehéz megmagyarázni, hogy miért éppen a nemzetiségi káderekben bíztak a megszállók legkevésbé.
Külön figyelmet érdemel az újra megjeleno újságok címének, számozásának illetve tartalmának változása.
Mind a négy nemzetiségi lap új címmel jelent meg. A németek a Freies Leben (Szabad Élet) helyett Neue
Zeitungot (Új Lapot) kaptak kezükbe, a szlovákok a Naša Sloboda (Szabadságunk) helyett ezentúl a
Ludové Novinyt (Népújságot) kellett olvassák, a román Libertaea Noastrat (Szabadságunk) pedig a
Foaia Noasra (A mi lapunk) pótolta a továbbiakban. A ”szabadság” tehát ennek a három nemzetiségnek
nemcsak mindennapjaiból, de heti sajtója címébol is eltunt. A névváltozást e három lap egyike sem indokolta
meg, s új programmal sem álltak elo. A tartalom lényegében mindháromnál a régi maradt, viszont mindhárom
újság az I. évfolyam 1. számtól indult, ami azt sugallta, hogy a megváltoztatott cím új tartalmat, új törekvéseket
takar. Ezzel szemben a szerb–horvát újság 1957 oszén a X. évfolyam 1. számától kezdodött, tehát elvileg
vállalta elodje folytonosságát. Mégis ez volt az a lap, amely megindokolta címe változását. Ebben az
esetben nem maradt ki a címbol a szabadság, mivel soha nem is volt benne. A Naše novine (Híreink)
Narodne novine-re (Nemzeti51  Hírek) változott. A délszláv kalendárium is Narodni kalendar lett (s ugyan



az úttörolap, a Pionerska danica a Narodne novine gyermekmellékletévé szukült össze, immár csak Danica
címen jelent meg). A jellegtelen cím tehát nemzeti színeket öltött. Tegyük hozzá: más cím – más hagyomány.
A Naše novine annak idején a háború alatt kiadott, délvidéki szerb lap címét vette át.52  Ezzel szemben
Narodne novine (Ilirske narodne novine) muködött már a XIX. században is, mint a magyarbarát horvát
nemzeti ellenzék újságja. Ilyen formában az új lap, szemben elodjével, a mesterséges délszláv népcsoporton
belül elsosorban a többséget alkotó horvátok hagyományára alapozott. A cím változását a vezércikk azzal
indokolta, hogy szakítani kívánnak a régi délszláv újság szellemiségével. Megígérték, hogy a Narodne
novine már tényleg a délszlávok lapja lesz, róluk és értük fog írni, az o életüket mutatja be.53  A nemzeti
érzelmek megjelenése a lap hasábjain kedveltté, olvasottá tette az újságot a szerbek, horvátok, vendek
körében. Egy 1958-as feljegyzés szerint a többi nemzetiségi lap terjesztése örökös fejfájást okozott a
nemzetiségi központoknak, ”a délszláv lapot viszont vásárolják, még az eldugott falvakban is.”54  A
nemzetieskedo hangvétel több ízben kiváltotta a kormányzat, azon belül is a Külügyminisztérium
neheztelését55 , annak ellenére, hogy a szerkesztoség élére a jugoszláviai emigránsok egyike került, akiket
pedig a legmegbízhatóbb káderek között tartottak számon.

Az osszel megjeleno Neue Zeitung azáltal, hogy változatlanul hetilap maradt, egy terv elvetését jelentette.
A forradalom elott ugyanis a Freies Lebent napilappá akarták átszervezni.56  Wild Frigyes 1957 márciusában
úgy tett errol a tervrol említést, hogy ezt csak a forradalom hiúsította meg.57  Valójában a terv nem nélkülözött
minden elozményt, hiszen a Freies Leben lengyelországi megfelelojét, az Arbeiterstimmét már egy évvel
korábban hetente ötször megjeleno napilappá alakították át. Ellentétben a magyarországi német lappal,
1957-ben folytatódott az Arbeiterstimme a fejlodése, mert már egy szombati magazin is kiegészítette,
1958. április 30-án azonban különösebb indoklás vagy búcsúcikk nélkül megszunt. Azaz feltételezhetjük,
hogy a forradalom elott a hazai német újság megkésve, de más szocialista országok mintáját követte,
1957-tol azonban inkább Magyarországon meghatározott érdekek szolgálatában állt.

A nemzetiségpolitika szempontjából talán a legfontosabb tartalmi kérdés az volt a kisebbségi nyelvu sajtóban,
hogy az egyes lapok hogyan viszonyuljanak az adott nemzetiség anyaországához. Le kell szögezni, az
anyaországról önmagában véve a kisebbségi lapok sem a forradalom elott, sem utána nem nagyon írtak.
Az anyaország inkább a kisebbségi népcsoport hozzá fuzodo kapcsolatairól szóló hírekben jelent meg. A
nemzetiségi bibliográfiák58  tanúsága szerint az ilyen kapcsolatról tudósító hírek száma a déli szlávok és a
szlovákok esetében az 1956-os évfolyamhoz képest az 1958-asban, illetve 1959-esben látványosan
visszaesett, a románoknál nagyjából szinten maradt (de alacsony szinten), míg a németek esetében a hazai
németség és az NDK kapcsolatainak ismertetése robbanásszeruen megnövekedett. Az ilyen fajta
statisztikából egységes tendenciát nem lehet kiolvasni. Még csak a kádári vezetés külpolitikai prioritásait
sem kereshetjük feltétel nélkül a háttérben, hiszen Csehszlovákiával a forradalom elotti és utáni kommuni-
sta vezetés egyaránt jó kapcsolatot ápolt.59  Annyi azonban kétségtelen, hogy a szembetuno növekedés,
illetve csökkenés nem lehetett a véletlen muve.

Fontos kérdés a német lap szereplése 1958. március 15-én és április 4-én. Mindkét ünnep ugyanis kiválóan
alkalmas lehetett volna arra, hogy a forradalom alatti szovjet hadi propagandának megfeleloen elültesse a
kollektív buntudatot a németségben. A Freies Leben azonban nemhogy ezt nem tette meg, de kifejezetten
arról közölt cikkeket, hogy a hazai németség hogyan állt ki 1848-ban a Szabadságharc mellett60 , illetve
hogy a világháború alatt hazai németek is részt vettek az antináci ellenállásban61 . Ezek a cikkek a németség
kollektív felelossége (végso soron a november 4. elotti szovjet hadi propaganda) ellen szóltak.

3.2. Nemzetiségi kérdés a magyar többségi sajtóban

A többségi sajtó ugyan jóval kevesebb cikket közölt a nemzetiségek és anyaországuk kapcsolatáról, mint
a kisebbségi orgánumok, a hírek fogyatkozásának vagy gyarapodásának tendenciája azonban minden
kisebbség, illetve minden anyaország esetében egybeesett az adott nemzetiségi lappal. Az egyes kisebbségi
népcsoportok kulturális eseményeirol általában rövid, távirati stílusú hírek jelentek meg, többnyire az érintett
megyei lapokban és a Népszabadságban, ez utóbbinak azonban inkább a vidéki, mintsem a budapesti



kiadásában. Ezek mindig a hivatalosan elismert négy nemzeti kisebbség egyikével foglalkoztak, illetve
olykor a cigánysággal (például a nyíregyházi és szarvasi cigányzenekar megalakulása kapcsán). 1957
januárjában azonban kivételesen helyet kapott egy hír az adakozásból épült budapesti bolgár kultúrház
átadásáról62 , aminek az apropója az lehetett, hogy éppen ekkor kezdodtek Szófiában a hivatalos bolgár-
magyar kulturális tárgyalások. A rövidke híradásokon kívül mindamellett néhány jelentosebb cikk is
megjelent.

1957. március 9-én a Népszabadság interjút közölt Wild Frigyessel, az MNDSZ fotitkárával. Ennek
különlegessége az volt, hogy csak a németeket szólaltatták meg a hatalom legfobb orgánumában, más
nemzetiségeket nem. A fotitkár a hazai német intézmények perspektíváiról és 1956 októberérol nyilatkozott.
Az elobbi tekintetében a kétnyelvu adminisztráció bevezetését helyezte kilátásba, ami fontos ígéret volt, az
utóbbiról pedig úgy fogalmazott, hogy „a szövetség tudomása szerint a német nemzeti kisebbség
általában megorizte józanságát az októberi események idején.“63  Az idézett mondat a népcsoport
egészérol mint közösségrol szólt, nem általában a német nemzetiségu emberekrol, így hozzájárult a németség
rehabilitálásához a szovjet hadi propagandával szemben. Miért volt fontos a hatalom számára, hogy éppen
ekkor éppen ilyen üzenetet közöljön a németségrol? Szinte biztosra vehetjük, hogy a kádári vezetoség és
Ausztria között kibontakozó feszültséggel kell összefüggést keresnünk. A Külügyminisztérium Ausztria
magatartását elítélo nyilatkozatát 1957. március 7-én hozták nyilvánosságra. A másnapi a Népszabadság
ezt közölte is, de csupán fovárosi kiadásában, ott viszont a címoldalon. A vidéki kiadásban csak március
9-én adtak hírt a deklarációról, akkor is csak a 6. oldalon.64  Fontos külpolitikai eseményrol lévén szó az
ilyen elrendezés semmiképp sem lehetett véletlen. A vidéki olvasók a Külügyminisztérium állásfoglalása
után alig pár lappal, a 9. oldalon, Wild Frigyes szavaival ismerkedhettek meg. (A német lakosságú
településekre természetesen a vidéki változat jutott el.) Így akarta volna a tájékoztatás megnyugtatni a
németeket, esetleg egyik anyaországuk elítélése miatt támadó indulataikat csillapítani? Bizonyára ez is a
célok között szerepelt, de nem elso helyen. Azzal ugyanis a szerkesztok minden bizonnyal tisztában voltak,
hogy a svábok nagy része ekkoriban nem vette kezébe a Népszabadságot. Célpublikumnak nyilvánvalóan
a vidéki funkcionáriusokat kellett tekintsék, mert ok olvasták a lapot. Nekik adta a szerkesztoség világosan
értésükre, hogy a helyi németek elleni kirohanással nem bizonyíthatják elkötelezettségüket a Kádár-kormány
külpolitikája iránt. Az interjú közlésének puszta ténye kivonta a német kisebbséget az osztrák–magyar
konfliktus érintettjei közül, amire az NDK-val, mint anyaországgal fenntartott kapcsolatok szaporodása
csak ráerosített. A svábok azáltal mentesültek a kollektív felelosség alól, hogy nem magyarországi
osztrákoknak, hanem magyarországi NDK-soknak tekintették oket.

A Népszabadság 1957. május 1-i ünnepi kiadása többnyire a szovjet megszállás konszolidációja
szempontjából dönto jelentoségu ünnepi felvonulásokkal kapcsolatos cikkeket közölt. A vidéki változatban
mégis helyet kapott egy írás a Baranya megyei Monyoród községrol, amely azt ecsetelte, hogy ott a
németek és sokácok (”délszlávok”) milyen békében élnek együtt a magyarokkal. Az ünnepi megjelentetés
világosan érzékeltette, hogy a szerkesztoség óriási fontosságot tulajdonít a témának; persze nem Monyoród
községnek, hanem az általa jelképezett nemzetiségi kérdésnek. Ráadásul ugyanez a cikk a fovárosi
változatban is helyet kapott, méghozzá május 3-án, a május 1-i tudósítások között.65  A falu leírásából
kiderült, hogy Monyoródon szinte mindenki, így a fiatal, szoke tanácselnök, Kretz János is, három nyelven
beszél. Igaz, csak egy tanító lakik a faluban, Borsos János, aki magyar, de o is mindhárom nemzetiség
diákságával szót ért azok anyanyelvén. Milyen következtetésre kellett jusson az olvasó? Olyanra, hogy
nem az az ideális állapot feltétele, ha a magyar mellett egy sokác és egy sváb tanító is órákat ad az
iskolában, hanem az, ha az egyetlen tanító mindenkit megért. A háromnyelvuség tény, ami talán senkit nem
zavar, de a cél nem a háromnyelvuségnek a fenntartása, hanem az, hogy ennek ellenére mindenki jól
megférjen a másikkal. A sokféleség, ha nem is defekt, de a lényeg az egység. Monyoród típusalkotása
persze csak a németekre és a délszlávokra vonatkozott.

Másfél hónappal késobb a Népszabadság vidéki olvasói Elek községgel ismerkedhettek meg, amely
négynemzetiségu lakossága ebben az esetben a déli szlávok kivételével modellezte Magyarország hiva-
talosan elismert etnikai viszonyait. A falu egy évtizedes fejlodését méltatva a szerzo úgy fogalmazott, hogy



az egykor eltéro négy építészeti stílust ”Eleken, Békés megye e legtöbb nemzetiségu községében nem
lehet különválasztani (...) a jellegzetes festés már eltunt. Annál is inkább, mert ebben a községben
régen feloldódott a tünteto nemzetiségi különválás, amely olyan jellemzo volt foleg a felszabadulás
elott a többnemzetiségu községekben. Valamiféle nagy kiengesztelodés történt itt, Eleken (...) Szinte
észrevétlenül megváltozott a falu, nem volt már szégyen román lánnyal sétálni német legénynek,
szlovák fiúnak beházasodni magyar családba. Úgy mondják Eleken, hogy a torzsalkodás a múlté.”66

A május 1-i egységesíto szemléletet ez a cikk kiterjesztette a szlovákokra és a románokra is. Mi több, itt
már a nemzetiségi önállóság kifejezetten negatív jelenségként tunt fel, célként pedig nem is annyira az
egység, mint inkább az összeolvadás jelent meg. A sajátos építészeti stílus eltunését a szerzo pozitívumként
hozta fel. A nemzetiségileg vegyes párkapcsolatok propagálása egyértelmuen az identitás orzése ellen
emelte fel a hangját. A nemzetiségek elotti alternatívát egy önkényes, de sokfelé mai napig is eloszeretettel
használt fogalomtársítással ez a cikk úgy állította fel, hogy vagy az összeolvadást, azaz a ”kiengesztelodést”
vagy az elkülönülést, azaz a „torzsalkodást“, ellenségeskedést kell választaniuk. A szerzo mindennek az
intézményes vonzatát is kiemelte, bemutatva, hogy a falu 40 tagú, négynyelvu népi együttest tart fenn.
(Nem négy külön együttest.) Ideállá tehát nem a nemzetiségek önálló intézményeit, hanem a közös
intézményeket tette. Ilyen formában a média már a Kádár-korszak legelején elvi szinten vetítette elore a
legfontosabb nemzetiségi intézmény, az oktatás önállóságának megtörését, amelyre a gyakorlati életben
csak három évvel késobb került sor.
A németség ügyében 1958 tavaszán a többségi sajtóban is megjelent egy terjedelmes, három részes cikk.
Igaz, nem országos orgánumban, hanem a Komárom megyei napilapban. Jóllehet a szerzo csak a Tata
környéki német falvakról írt, leglényegesebb megállapításai a magyarországi német népcsoport egészét
érinthették. A február 27-én megjelentetett elso részben („Egy sajátos nemzetiségi probléma“) olyan
”különleges” kisebbségként mutatta be a németséget, amelyet nem a baloldal – tehát minosítésében: nem
a progresszió -, hanem a nácizmus felé tett nyitottá a nemzetiségi kiszolgáltatottság. Ez az 1956-os felkelés
folyamatos lefasisztázása idején meglehetosen súlyos vád volt. Ráadásul kihangsúlyozta, hogy a Volksbund
a németek dönto többségét felölelte. A háború utáni eseményekrol úgy beszélt, mintha a vagyonelkobzások
és összeköltöztetések csak a Volksbund vezetoit érintették volna, bár túlkapások is történtek. Nem mondott
ugyan ilyet, de a szöveg logikája egyértelmuvé tette, hogy a népcsoport dönto többségét ilyen ”túlkapások”
érték. Éppen ezért következhetett be szerinte az, hogy ”az ellenforradalom idején is a régi tulajdon
visszaadásának jelszavával tudtak közöttük a népi hatalom ellen uszítók bizonyos sikereket elérni”.
Ezekre a sikerekre a harmadik részben is visszatért. Nem hagyott tehát kétséget olyan irányú nézete felol,
hogy a német nemzetiség ”lelkiismeretét” a háborún kívül a forradalom is terheli. Ilyen módon erosen
megingatta azt a képet, amelyet a németek ”higgadtságáról” a Wild-interjú egy évvel korábban kialakított
és a Neues Leben ezen a tavaszon is hirdetett. Körülbelül ennyibol állt a hazai német ”nacionalizmus”
ostorozása, s ezen kívül még belpolitikai passzivitásukat – ahogy mondta, bizalmatlanságukat – rótta fel
nekik. Azt, hogy nem nagyon akartak részt venni a helyi népfront-bizottságokban, notanácsokban, illetve
általában a hivatalos vezeto pozíciókban. Ezután azonban a magyarok német ellenességére (nacionalizmusára)
terelte a szót, megjegyezve, hogy „Az ilyen fajta nézetek megtalálhatók a párt soraiban is [sic!],
hordozóik nem egyszer nyomást gyakorolnak a pártszervezetekre, s »balról« szállnak szembe azokkal,
akik szót emelnek a németek iránti bizalmatlanság ellen.“ A magyar nacionalizmust ekkoriban a sajtóban
s a pártdokumentumokban ugyan sokat pellengérezték, de annak kimondása, hogy kifejezetten kommuni-
sta felfogásra épülo magyar nacionalizmus is létezik, meglehetos ritkaság számba ment. Miért jelent meg itt
mégis? Ezen az úton figyelmeztették az egy évvel korábbi Wild Frigyes interjúhoz hasonlóan a hatalom
helyi híveit: tett a németség a háború és a forradalom alatt, amit tett, azt el lehet, el is illik ítélni, de magát a
németséget mint közösséget felelosségre vonni nem szabad. A politikai passzivitás ostorozásán keresztül
azonban ez a cikk nemcsak a funkcionáriusoknak, hanem a németeknek is szólt: éreztette, hogy
rehabilitálásuk feltétele az aktív integráció a szocialista Magyarország állami intézményeibe.67

3.3. Magyar kisebbségek a magyarországi sajtóban



A magyarországi sajtó a határon túli magyar huségnyilatkozatok közül egyetlen egyet közölt le. A
Népszabadság 1957. január 4-én a budapesti olvasókkal a címoldalon, a vidékiekkel csak hátrébb
ismertette meg a romániai magyar írók újévi nyílt levelét magyarországi kollégáikhoz, amely kolozsvári
írónyilatkozat néven is elhíresült. A nyílt levél a megszálló hatalom melletti állásfoglalásra szólította fel az
anyaország irodalmi életét, többek közt arra hivatkozva, hogy ha Magyarország kiszakadt volna a szovjet
blokkból, akkor lehetetlenné vált volna az érintkezés a végeken élo és a hazai magyarság között. Ebben
kimondatlanul is benne foglaltatott az ígéret, hogy a magyarság egymástól elszakított részei a szovjet blokkon
belül nagyobb lehetoséget fognak kapni az érintkezésre. A nyilatkozat óvatos célzást tett arra is, hogy az
anyaország sikeres lázadása esetén a magyar kisebbségeket kollektív felelosséggel is vádolni lehetne.68

Január 13-án a központi pártlap választ tett közzé a levélre69 , a hónap végén azonban, ki tudja milyen
megfontolásból, talán a perek indoklásaként, kinyomtatták Gellért Oszkár reflexióját, amely beismerte,
hogy a választ egyetlen jelentos magyarországi író sem írta alá. O felvetette a kérdést, hogy mi ennek az
oka, s arra a következtetésre jutott, hogy ”a kommunista írók bizonyos elzárkózása az egységes [értsd:
egyetemes] magyar irodalom érdeke elol.”70  Ez a megfogalmazás is arra célzott, hogy a térséget megszállva
tartó hatalom, amelynek hívei nevében beszélt Gellért Oszkár, hajlandó elismerni a magyar kultúrnemzet
egybetartozását. Az ilyen benyomást erosítette, hogy a magyar-román barátsági, együttmuködési és
kölcsönös segítségnyújtási egyezmény megkötésének 9. évfordulója alkalmából a Népszabadság gyönyöru
fényképeket közölt a Békás-szorosról és Vajdahunyad váráról.71  Azt mondhatjuk tehát, hogy 1957 elején
a Népszabadság elég komoly aktivitást fejtett ki Erdély ügyében, ami persze nem Erdélynek szólt, hanem
a magyar közvéleményt próbálta erdélyi nosztalgiáin keresztül befolyásolni. Ellentétben a hazai nemzetiségi
kérdéssel, ezek a cikkek jobbára a lap fovárosi kiadásában jelentek meg.

Február–márciusban azonban a romániai magyarság eltunt a fo pártorgánum hasábjairól, aminek az lehetett
az oka, hogy a téma rendszeres ismertetésének funkcióját a március 15. alkalmából útjára indított Élet és
Irodalom vette át. A célpublikum ilyen módon leszukült: az elso hónapokban az újjáépülo párttársadalom
egészét próbálták Erdéllyel manipulálni, márciustól azonban csak a profi kulturális élet lojális résztvevoit.
(Nagyjából így írható le a két lap 1957-es olvasótáborának különbsége.) A téma általában az És második
vagy utolsó oldalán közreadott rövid hírek között egy-egy kurtafarknyi kulturális információra korlátozódott.
A kivételekre rögvest kitérünk. Erdélyen kívül néha vajdasági és egész elvétve szlovákiai magyar kulturális
hírek is helyet kaptak a rövid tudósítások között (ezek aránytalanul alacsony száma azonban feltuno).
1957–1958 folyamán ritkaságnak számított az És olyan száma, amelybe ilyen hír ne került volna bele.
Mindamellett nem csak az És foglalkozott a romániai magyarsággal, hanem egy-egy közlemény erejére
szinte mindegyik sajtóorgánum.

A Népakarat 1957. március 31-én közölte Pikay István terjedelmes írását, amely számon kérte, hogy a
Kolozsvárott frissen újjáalakított Korunk miért nem kapható Magyarországon, s a magyarországi
sajtótermékek miért nem kaphatóak Szlovákiában.72  A Szlovák Kommunista Párt ezt az utóbbi nyilvános
észrevételt a Kádár-kormány diplomáciai támadásaként értékelte önmaga ellen.73  A Pikay-cikk azonban
nem is annyira a szlovák nemzetiségpolitikát kritizálta, mint inkább ideológiai koncepcióval próbálta ellátni
a hatalom magyarságpolitikáját. A Rákosi-korszakot a miatt ítélte el, mert az akkori magyar vezetés
egyáltalán nem fordított figyelmet a határon túli magyarságra. Határozottan leszögezte, hogy a magyarság,
függetlenül attól, hogy melyik államban él, kulturálisan egy közösséget alkot, s ennek alapján kimondta,
hogy a nemzetiségi kultúrpolitika egyik államnak sem a belügye. Kijelentette, hogy Magyarországon a
nacionalizmus ellen (amely szerinte elsosorban 1956 októberében mutatkozott meg) csak a kisebbségi
probléma oszinte kezelése mellett lehet fellépni. Ennek a cikknek az ígérete tehát ugyanaz volt, mint ami a
Népszabadság januári közleményeiben tükrözodött: a magyar kultúrnemzet egységének elismerése a szovjet
blokk keretében.

1957. május 10-én az Élet és Irodalom egész elso oldalát beborította Nagy István erdélyi kommunista író
értekezése a romániai magyar irodalomról. Ilyen hely csak a legfontosabb témákat illette meg. A
Magyarországon élo érzelmek ellensúlyozására a szerzo jónak látta leszögezni, hogy ”A mi irodalmunk
nem erdélyi, hanem romániai magyar irodalom”. Németh László kényszeru, szovjetbarát



megnyilvánulásaira viszont ezt reagálta: ”Ilyen megtermékenyíto kölcsönhatásokat várunk a jövore
nézve is az egy törzsrol kihajtott irodalmunk szertenott ágaitól és gyökereitol. Több szomszédos
országba nottünk szét, de közös szocialista vérkeringés éltet bennünket.”74  Nagy István úgy is
fogalmazhatott volna: aki hajlandó lojalitását nyilvánítani a szovjetek iránt, az a magyarság szocialista egységét
szolgálja. Ennek az egységnek a gondolatát az összes megfogalmazás közül is legszemléletesebben az o
utolsó idézett mondata fejezte ki. El tudom képzelni, hogy o ekkor még hitt is abban, amit leírt.

Kereken két héttel késobb a Népakarat ismét felvetette a határon túli magyarok kérdését, ezúttal egy
Baktai István tollából származó cikkel. O, ellentétben Pikayval, nem azt hányta a Rákosi-korszak szemére,
hogy féltek felvetni a magyar kisebbségek kérdését, hanem hogy túl lanyhán támadták a magyar
nacionalizmust. Ennek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a magyarok, „Hitler utolsó csatlósaiként“,
sokkal rosszabb sorsra számíthatnának a szomszéd országokban, mint amilyenben osztoznak, ha azokban
nem a szocialista rendszer uralkodna. Ennek igazolására a MAT intézményét, a Bolyai Tudományegyetemet,
az újvidéki rádió magyar adását, illetve – jobb intézmény híján – a szlovákiai magyarság egyenjogúsítását
hozta fel például. Érzékeltette, hogy akik ezeket az engedményeket keveslik, azok a szomszédos népi
demokráciákat támadják, s ez támadás a Magyar Népköztársaság ellen is. A magyar kisebbségek érdekében
való szóemelést o is azonosította a szomszéd népekkel való ”torzsalkodással”, aminek leglátványosabb
megjelenését az októberi eseményekben vélte felfedezni. (Érdekes egybevágás a szóhasználatban, hogy a
Népszabadság Elekrol beszélo cikke a hazai nemzetiségi hagyományorzést tette egyenlové – szintén a
torzsalkodással!) A Baktai-cikk csak annyiban helyezkedett azonos álláspontra a két hónappal korábbi
Pikay-cikkel, hogy mindketto az elcsatolt területek kérdésének agresszív felvetésével vádolta meg a ma-
gyar forradalmat. (A valóságban forradalom idejébol a végek, illetve a magyar kisebbségek kérdésének
hazai felvetésérol egyetlen, marginális adatunk van.75  A cikkek állításával ellentétben pont az a meglepo,
hogy a magyar társadalom eme egyik legsúlyosabb problémája a szabadság napjaiban teljesen háttérbe
szorult.) Ettol eltekintve a két cikk két homlokegyenest ellenkezo szemlélet jegyében fogant. Baktai írása
fordulatot hozott. Megjelenítette a határon túli magyar politikában nagyjából ugyanazt a nemzetállami felfogást,
amely május elsején a magyar kisebbségek ügyében merült fel a Népszabadság hasábjain.

Föltétlenül érdekes, hogy 1957 elején a hazai nemzetiségekkel a párt napilapja foglalkozott elvi szinten, a
határon túli magyar témával viszont a szakszervezeti Népakarat. Ennek az lehetett az oka, hogy a hatalom
igazi presztízslapja a Népszabadság volt, úgyhogy azokat a kényesebb témákat, amelyekben a megszállók
által elvárt vonalat könnyen el lehetett véteni, jobbnak látták a magyarországi sajtó irányítói a szakszervezetek
nyakába varrni. Oszre azonban megváltozott a helyzet. 1957 októberében a Népszabadság terjedelmes
tudósításban számolt be arról a kolozsvári értelmiségi gyulésrol, amelyen Jordáky Lajos magyar író önkritikát
gyakorolt saját ”nacionalista viselkedése” felett, s ennek nyomán a résztvevok elítélték úgy általában véve
a nacionalizmust.76  A tudósításból világosan kiderült, hogy ez alatt a kisebbség nacionalizmusát kellett
érteni. November 19-én Marosán György gondolatait közölték, amelyben a KB-titkár nemcsak az egy
évvel korábbi, állítólagos irredenta hangokat ítélte el, hanem a Felvidék, Bácska, Erdély terminusok
használatát is.77  Úgy tunik tehát, hogy osszel már tudta a magyarországi vezetés, mi a szovjetkonform
álláspont a kérdésrol, s azt jelenítette meg a legfobb orgánum hasábjain.

Ugyanekkor érdekes diplomáciai súrlódásra került sor a Román Kommunista Párt (továbbiakban: RMP)
és az MSZMP között. Fazekas János az RMP KB magyar nemzetiségu titkára november 7. alkalmából
nyilatkozatot adott az MTI-nek. A szovjet forradalom méltatásán kívül arról beszélt, hogy a magyar for-
radalom nem éreztette hatását Erdélyben (ami nem volt igaz), s hogy ez a magyar nemzetiségi
intézményrendszer magas színvonalának köszönheto, amelyet konkrét példákkal (MAT, Bolyai Egyetem
stb.) be is mutatott.78  Az MTI már eleve rövidítve adta tovább az anyagot Budapestre79 , megkurtítva a
lenini forradalom méltatását, a Népszabadság pedig saját közleményébol a román nemzetiségpolitika
kedvezo intézkedéseit felejtette ki.80  Ilyen módon Fazekas gondolatai nem kerültek ellentétbe a legfobb
magyarországi sajtóorgánumban tavasz óta hirdetett kisebbségpolitikai elvekkel. November 17-én a
romániai magyar sajtó leközölte a nyilatkozat teljes szövegét.81  Az RKP telefonon tiltakozott a szöveg
magyarországi megcsonkítása miatt, mire az MSZMP nevében Szilágyi Dezso beismerte, hogy ez politikai



hiba volt.82

Karácsonykor Tamási Áron ítélte el saját 1956-os viselkedését az Élet és Irodalomban, aminek szükségét
azzal indokolta, hogy szavára határokon belül és kívül egyaránt hallgatnak a magyarok.83  Nemcsak a
megszálló hatalom mellett tett hitet (nyilvánvalóan nem oszintén), hanem a magyarság kulturális egysége
mellett is (nyilvánvalóan oszintén). Valószínuleg abban a kompromisszumban hitt, amelyet a propaganda az
év elején sugalmazott, hogy a hatalom iránti lojalitással megváltható a megszállók engedékenysége a nemzeti
kérdésben. 1958 februárjában Kádár János erdélyi látogatásáról a magyarországi és a romániai média
egyaránt úgy tudósított, mint egy nagy, történelmi kiengesztelodésrol. A magyarországi politikai vezetok
számos politikai nyilatkozatát közölték, amelyek lemondtak Magyarország területi követeléseirol. Ilyen
formában azt a benyomást igyekeztek erosíteni, mintha a forradalom, esetleg Nagy Imre kormánya ilyen
követelésekkel lépett volna fel. A látogatás befejezodése után már kevésbé tartotta a magyarországi sajtó
a magyar kisebbségek kérdését napirenden, mint 1957-ben. A marosvásárhelyi Állami Székely Színház
nyári anyaországi látogatásának is csak gyenge visszhangja támadt a tömegtájékoztatási eszközökben.84

Annál inkább fókuszba állította viszont a kulturális sajtó az erdélyi irodalmi élet hírességeinek magyarországi
látogatását. Július elején Balogh Edgár utazott Pozsonyba, s állt meg Budapesten. Tiszteletére már-már
erdélyi különszámnak nevezheto kiadásban jelentkezett az ”És”, amelyben a még a keresztrejtvény
megfejtése is Kós Károly írói önkritikája volt.85  A forradalom második évfordulóján ismét Nagy István
cikke került az ÉS élére, ezúttal a szocialista realizmusról.86  Év végén Kós Károly látogatott Budapestre.
Hiába keresték meg az újságírók, nem volt hajlandó politikáról nyilatkozni, csak építészeti kérdésekrol.
Az ÉS szerkesztoi mégis olyan interjút alakítottak ki a beszélgetésbol, amely egyértelmuen a kádári vezetés
modernizációs törekvéseinek dicséreteként hangzott.87  A Baktai-cikk után tehát megszunt a tejesen
egyértelmu hitegetés, hogy a kádári vezetés a szovjet blokk keretében fogja biztosítani a magyar egység
gyakorlati megélését. Arra mégis fontos hangsúlyt helyezett a tájékoztatás, illetve annak az értelmiségi
elitet megcélzó része, hogy az erdélyi magyarságot a magyarországi szovjet megszállás támogatójaként
mutassa be, s olyan benyomást keltsen a hazai közvéleményben, mintha a hatalom fontosnak érezné az
erdélyi magyarság sorsának figyelemmel követését. Fontos azonban megjegyezni, hogy a Pikay-cikk
kivételével 1957-1958 során végig csak az erdélyi magyarságra irányította a média a figyelmet, a többi
nemzetrész problematikáját pedig lényegében teljesen távol tartotta a nyilvánosságtól.

4. Erdélyi magyar orgánumok a forradalom után

Az erdélyi magyarság egyik legpatinásabb baloldali folyóirata, a Korunk, amely háború alatti megszuntetése
óta aludta Csipkerózsika álmát, mint már említettem, 1957 elején indult újra.88  Balogh Edgár többek közt
a Korunk háború elotti idokkel vállalt kontinuitásáról írt az elso szám bevezeto cikkében.89  Azt fejtegette,
hogy az erdélyi magyar kultúra elválaszthatatlanul összeforrott a szocialista Románia kultúrájával. A korunk
feladatát abban jelölte meg, hogy ”Képviseli ezt a közös kultúrát nemcsak a maga hazai olvasótömegei,
hanem a Magyar Népköztársaság, Csehszlovákia, Románia és a Szovjetunióhoz tartozó Kárpát-
Ukrajna lakosai felé is.” Balogh Edgár tehát, ellentétben a magyarországi sajtóval, nem csupán egyetlen
egy másik nemzetrészre irányította az olvasó figyelmét, hanem az Orvidék és a Vajdaság kivételével az
összesre. Ezek szerint a Korunknak a szovjet blokk magyarságának közös lapjává kellett lennie, ami
annak ellenére óriási ígéretként hangzott, hogy indoklásként a szocializmus romániai (azaz ekkoriban
alapvetoen szovjet típusú) útjának propagálása került papírra. Hiszen egy ilyen folyóirat több lett volna
puszta nyomdai terméknél: ha az ígéret megvalósul, akkor létrejött volna a szocialista blokk elso pánmagyar
intézménye! Illúzió volt-e az ígéret? Annyi biztos, hogy a szerkesztok komolyan vették, s a magyarországi
terjesztés érdekében a foszerkeszto, Gáll Erno, tárgyalásokat is folytatott a bukaresti magyar nagykövettel.90

Ami egyébként Gáll Erno foszerkesztoi kinevezését illeti, az meglepo, hiszen a Bolyai Egyetem diákmozgalmait
részben az o fellépésének tulajdonították, amiért a párt meg is rótta. Ez a meglepetés azonban nem lehetett
véletlen, hiszen a magyar egyetem másik ”ötvenhatos” oktatója, Dávid Gyula is meghívást kapott az Igaz
Szó szerkesztoségébe. O nem fogadta el a felkínált pozíciót. Rajta ezután számon kérték, hogy mit is



csinált októberben, és sokévi börtönbüntetéssel fizettek meg érte. A média mint intézmény tehát egyfajta
purgatóriumként funkcionált. Az elegáns álláslehetoség elfogadását a hatalom a lojalitás deklarációjának
tekintette. A felkínált állás elutasítása lázadással ért fel, s a következetes lázadók számára szó sem lehetett
kegyelemrol.

Miden esetre a kisebbségi magyar média 1957-ben és 1958-ban számos új álláslehetoséget kínált
Romániában, mert a Korunkon kívül az orgánumok egész sora jött létre vagy alakult újjá. Kolozsvár
tudományos életének kedvezett a Nyelv- és Irodalomtudományi Közlemények létrehozása91 , amely ugyan
a Román Tudományos Akadémia kolozsvári Nyelvtudományi Intézetének folyóirataként muködött, de a
Bolyai Tudományegyetem professzori karának is komoly publikációs lehetoséget kínált. Magyarországon
egyenest az egyetem folyóiratának tartották.92  Mivel a romániai és külföldi magyar nyelvtudomány
eredményeit egyaránt be kívánta mutatni, alapvetoen szintén a magyarság határok feletti egységét jelenítette
meg. A magyar oktatás fejlesztését, részben pedig talán a készülo tanügyi reform propagálását szolgálta az
1957 szeptemberének elején újjáindított Tanügyi Újság is.93  Még korábban, 1957 tavaszán gyerekek
számára Napsugár címmel saját magyar nyelvu folyóiratot adtak ki.94  (Ez az úttöroknek szánt Pionír
mellett a második magyar gyermeklap volt. Mindketto 15 000 példánnyal futott.) Marosvásárhely
diákságának rebellis hangulata ellenére egész évben üzemelt az Orvosi és Gyógyszerészeti Egyetem
Diákhíradója, amelyet a Diákszövetség adott ki. Március 16-án, tehát egyértelmuen a magyar nemzeti
ünnephez kötodoen az Ifjúmunkás Szövetség (továbbiakban: IMSZ) kiadta az ettol kezdve hetente 30
000-es példányszámban nyomtatott Ifjúmunkást. Május 1-én szintén 30 000 példányban megjelent az
egykor 50 000-es, 1952 óta szünetelo Munkásélet, a Román Népköztársaság Szakszervezeti Tanácsának
heti lapja. Az irodalmi élet felpezsdítésére Temesvár is indított ebben az idoszakban egy új folyóiratot
Bánsági Üzenet címmel. Temesvárott egyébként Neue Literatur fejléccel új német és Novi Zsivot címmel
új szerb folyóiratot is kiadtak 1957-ben.95

A forradalom utáni évben a magyar szerkesztoségek meríthettek a Magyarországon fokozatosan újra
megjeleno lapok tartalmából, volt ugyanis keretük azok megrendelésére. 1958. január 1-tol azonban az
ilyen keretet megszuntették.96  Magán személyek viszont 1957-1958 során elvileg minden gond nélkül
postai úton megrendelhették a magyarországi újságokat, folyóiratokat. Igaz, csak egy 300 000 rubeles
kereten belül, amely az igényekhez képest igen szerénynek bizonyult, különösen is a folyóiratok árának
1957 végi drasztikus emelése után.97  Mindenesetre a hazai sajtókínálat kelloen széles volt ahhoz, hogy azt
a magyarországi lapok nem kellett helyettesítsék, csupán kiegészítették. A bukaresti magyar nagykövetség
pedig tudni vélte, hogy ”Magyar nyelvu lap indítása van folyamatban Sztálinvárosban [Brassó], Ara-
don és Nagybányán”.98

1958. március 2-án reggel a középhullám 261 és 330 méteres hosszán sugározni kezdett Marosvásárhely
rádióadója.99  A korareggeli és a késo esti órákban hetente összesen 12 órás musort közvetített. Ez igen
kevésnek tunik, különösen is, ha figyelembe vesszük, hogy az átlagos napi másfél órából 15-20 percet a
román program foglalt el. Ha viszont a 12 órát azzal hasonlítjuk össze, hogy ezzel együtt a Romániában
(Bukarest, Kolozsvár és Marosvásárhely adóján) sugárzott magyar musorok heti ideje kb. 35 órára
emelkedett, akkor a fejlodést hatalmasnak kell mondanunk: a korábbi idotartam több mint 50%-kal nott!
Nem sokkal az új adó létrehozása után a fovárosi és a székelyföldi szerkesztoség közös értekezletre ült
össze. Elhatározták, hogy a magyar kulturális témák fokozatosan átkerülnek Bukarestbol Marosvásárhelyre.
Szorgalmazták az egyelore csupa amatorökbol álló székely stáb mihamarabbi kiképzését, mert – a Ma-
gyar Népköztársaság Nagykövetségének értesülése szerint – „A célkituzést így fogalmazták meg: »Mikor
érjük el azt, hogy a romániai magyar lakosság elsosorban a mi magyarnyelvu adásainkat és ne a
budapesti adó adásait hallgassa?« A törekvések tehát a Magyar Rádió adásainak ellensúlyozására
irányulnak.“100  Úgy tunik, a romániai hatalom okult 1956 tanulságaiból, s a jövore nézvést elejét szerette
volna venni a hasonló eseteknek. Ezért szervezte a ”székely adót”. Azaz pontosan ugyanazért, amiért
Kádárék jóval hamarabb létrehozták a pécsi német programot.

1958 áprilisában Süto András szerkesztésében, 5000 példányban piacra került a rövid életu, de tartalmi-
lag és nyomdatechnikailag igencsak magas színvonalú Muvészet.101  Az elso lapszám Beköszöntoje102



arról értekezett, hogy milyen nagy erofeszítést jelent a román államnak az új orgánum finanszírozása. Telje-
sen szocialista realista célokat tuzött a folyóirat elé (a szocialista élet bemutatása, harc az individualizmus
ellen stb.), ami azonban a gyakorlatban legfeljebb annyira valósult meg, hogy aránytalanul sokat foglalkoztak
a folyóiratban a szovjet kultúrával. (Talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy többet, mint a románnal.) A
havonta kiadott folyóirat népszeru megközelítésben ismertette a színház, az irodalom és a képzomuvészet
eseményeit. Eleinte minden szám végigvezette az olvasót egy-egy erdélyi város (Kolozsvár, Marosvásárhely,
Segesvár stb.) muemlékein. A szocialista realista máz alá sikerült kifejezetten nemzeti tartalmat bújtatni.
Így ekkor viszonylag megalapozottan élhetett az a felfogás az erdélyi magyar értelmiség körében, hogy a
kompromisszum járható út: bizonyos áldozatokat érdemes meghozni jelentos intézmények fejében. A
reményeket az is táplálhatta, hogy olyan hírek terjedtek, miszerint a Muvészetet hamarosan 10 000 példányos
napilappá szervezik át.103  Kérdés, hogy az ilyen hírekbol mennyi lehetett tudatos manipuláció.104

Szembeötlo, hogy az erdélyi magyar média intézményrendszere a magyarországi forradalom leverése után
mennyire kiterebélyesedett. Kuszálik Péter szerint ez elsosorban a XX. kongresszus utáni enyhülésnek
köszönheto105 , ami nyilvánvalóan nem alaptalan megállapítás. Ezt támasztja alá az is, hogy az RKP a
Korunk újjáindítását már a forradalom elott is tervezte.106  Ugyanakkor az is igaz, hogy az óriási kivirításra
csak a magyar forradalom leverése után került sor, méghozzá pont annyi ido elteltével, amennyi elegendo
lehetett a sajtótermékek kapkodó tempójú megszervezésére. S ha csak a szovjet enyhülés vezérelte volna
ezt a sietséget, akkor Magyarországon is jobban siettek volna a nemzetiségi lapok engedélyezésével.
Emiatt inkább úgy fogalmaznék, hogy a szovjet tendenciáknak megfeleloen, de elsosorban a magyar forrada-
lom hatására engedte, vagy kezdeményezte a hatalom a romániai magyar sajtóhálózat kibovítését. Minden
bizonnyal abban a reményben tette ezt, hogy ilyen módon megnövelheti befolyását a lázongó magyar
kisebbség körében.

4. Szlovákiai magyar média a forradalom után

Ellentétben Romániával, Csehszlovákia nem csak a felkelés napjaira szuntette meg a magyarországi
sajtótermékek behozatalát, hanem az ilyen irányú intézkedést még évekig fenntartotta. Mint láttuk, a for-
radalom leverésével párhuzamosan megszunt a Csemadok hivatalos lapja, a Fáklya, amely politikai
vonalvezetésében nem teljesítette maximálisan a hatalom iránta táplált elvárásait. Megszuntetésével azonban
mennyiségileg nem csökkent a szlovákiai magyar sajtóhálózat, ugyanis már a Fáklya szerkesztoi búcsúcikke
is bekonferálta a helyette létrehozandó új sajtótermék, A Hét megjelentetését. A foszerkesztoi pozíciót a
hatalom számára egyik legelfogadhatóbb magyar kommunista íróra, a Szlovák Írószövetség magyar
tagozatának vezetojére, Egri Viktorra bízták. Az új hetilap 1956. december 2-án került újságos bódékba.
Különbséget a megszuntetett folyóirathoz képest nemcsak a sokkal surubb megjelenés jelentett. Míg a
Fáklya – fejléce szerint – ”A Csemadok muvelodéspolitikai folyóirata”-ként tunt el a csehszlovákiai
magyar nyilvánosságból, addig A Hét elso száma egyenesen ”A csehszlovákiai magyarság kulturális
lapja” néven mutatkozott be. A magyar kisebbséget tehát nem csupán egy szervezetté egyszerusítette le,
mint elodje, hanem önálló közösségként mutatta be. Valamivel nagyobb alakúra is sikerült, mint elodje.
Igaz, a karácsonyi kiadás már összement és már a fejléc is ”A csehszlovákiai magyar dolgozók lapja”
megjelölést alkalmazta, amit úgy is lehetett volna mondani, hogy magyar nemzetiségu állampolgárok lapja.
Mindenesetre a legelso számban a ”magyarkodó” fejléc alatt az egyetlen fényképen Pozsony háztetoi felett
a szovjet és a csehszlovák zászló lengedezett, úgyhogy az olvasónak az az érzése kellett támadjon, hogy a
magyar kisebbség közösségi alanyiságának elismerésére éppen a birodalom és Csehszlovákia szoros
összefonódása a garancia. A szerkesztoségi Beköszönto azt írta, hogy ”Ezekben a drámai eseményekkel
terhes, súlyos napokban (...) nem kevesebbrol van szó, mint arról, hogy a csehszlovákiai magyar
kultúra A Hét megjelenésével újabb teret hódított...” 107  Ez persze eros csúsztatás volt annak említése
nélkül, hogy a Fáklya ugyanekkor megszunt. Az üzenet mégis világosan csengett: e lap puszta léte bizonyítja,
hogy a hatalom a magyarországi forradalom ellenére kész bovíteni a szlovákiai magyar intézményrendszert.
Ugyan eleinte aránytalanul sokat foglalkoztak a szovjet kultúrával a lapban, de szomorúan mutatták be,





a magyar kisebbség és a szocialista Csehszlovákia viszonyára is: ”Tudom az ellenvetést. Hisz ma messzebb
vagyunk! A cseh, szlovák és magyar írók egy közös írószövetség egyforma jogú tagjai. De ez csak
külso egyezés, amelybol hiányzik a legfontosabb a belso kohézió. Régebben nem voltak
írószövetségek, de megvolt a baloldali írók belso kapcsolata. A Sarló Prágában és Brnoban
vitatkozott, Olbracht tudta, hogy létezem, Fucík tudta, hogy a magyar kisebbséggel baj van: létünket,
problémánkat megforgatta a fejében.” Fábry Zoltán nem kevesebbet állított ezzel, mint azt, hogy a
szocialista Csehszlovákia kulturális élete nem törodik a magyar kisebbséggel, s éppen ezért méltatlan
örököse a két háború közötti csehszlovák baloldalnak. Persze nem az a különös, hogy ezt állította, hanem
az, hogy kinyomtatták. Valószínuleg a hatalom számára megérte még a súlyosan kritikus gondolatok
nyilvánosságra hozatala is, csak azért, hogy az új folyóiratot olyan valaki neve fémjelezze, akire sokan
hajlandóak hallgatni.

A szlovákiai magyar sajtó tehát, a romániaihoz hasonlóan, igen jelentos orgánumokkal bovült 1957–1958-
ban. Eltéroen viszont Romániától nem kecsegtetett nagyon kézzelfogható ígéretekkel arra nézvést, hogy a
szovjet blokk biztosítani fogja a magyarság határok feletti egységét. Ilyen értelemben a magyarországi
sajtóban a Pikay-cikk és a Baktai-cikk közötti fordulat úgy is felfogható, mint választás a nagyvonalú
romániai és a szukebb markú csehszlovákiai ígérgetés között. Mindamellett a csehszlovákiai magyar sajtóban
– ellentétben Romániával és Magyarországgal – olyan gondolatok is nyilvánosságot kaptak, amelyek elég
távol álltak a pártvezetés elképzeléseitol.

6. Magyar sajtó Kárpátalján a forradalom után

Ellentétben Csehszlovákiával, a Szovjetunió éppen a magyar forradalom leverését követo évtol kezdve
engedte be Kárpátaljára a magyarországi sajtót, sot, hamarosan elofizetési lehetoséget is biztosított a határ
szovjet oldalára szakadt lakosságnak.115  Beregszász kerület lapjának, a Vörös Zászlónak megjelenését
késobbi krónikások 1957-re datálják.116  1959-ben a fejlécen a 15. évfolyamot jelezték117 , ami korántsem
jelentette, hogy 1944 óta magyar újságot nyomtattak volna Kárpátalján. A Vörös Zászló egyszerun a helyi
ukrán lap magyar változataként muködött, s így a számozás kezdodhetett az ukrán lap elso számától.
Nagyszollos kerületi lapja viszont, A Kommunizmus Zászlaja, az évfolyam számozásánál két római számot
adott meg, az egyiket zárójelben. Ez az Országos Széchenyi Könyvtárban orzött 1959. november 13-i
példányon118  III (XIV), majd a lapszám: 134 (558). Az elso helyen feltuntetett évfolyam tehát 1957-ben
indult, a zárójeles pedig 1945-ben. Az utóbbi volt az eredeti, ukrán változat. A lapszám viszont simán az
év elejétol, zárójelben pedig a magyar változat kezdetétol számolt. Ez utóbbiból arra lehet következtetni,
hogy a Kommunizmus Zászlaját 1957 elso felében kezdték nyomtatni, akárcsak a Vörös Zászlót, amelynek
a fejléce azonban errol nem árulkodott. Talán szorszálhasogatásnak tunik, de azért a számozásbeli különbség
a két lap között nem teljesen elhanyagolható. A nagyszollosi újság kettos számozása egy hajszállal több
jelképes önállóságra engedett következtetni. Érdekes, hogy ezt a szimbolikus különállást a két kerület
közül is szembeötlobben színmagyar nem élvezte.

A lényeg, hogy 1957 elején a Kárpátalja mindkét döntoen magyar jellegu kerülete, ami szovjet viszonylat-
ban nagyjából a járásnak felelt meg (bár annál sokkal nagyobb volt), magyar nyelvu, hetente többször
megjeleno laphoz jutott. Milyen volt e lapok színvonala? Talán kár rá a szót vesztegetni. Annyit jegyezzünk
mégis meg, hogy teljesen az agrár tematikában tobzódtak, azaz a városi lakosság viszonylag kevesebbet
profitált belolük. Megjelenésükkel mindezek ellenére bovült a magyar írásbeliség, és változott a szintje is.
Eddig csak egy területi (azaz megyei) ukrán lapot fordították magyarra, most már a kerületit (”járásit”) is.

1957 elso felében jelent meg Muzsaly kolhozában az Elore, Nagybereg kolhozában a Kolhoz Újság,
Beregsom kolhozában az Új Élet, Vári földmuveloi számára pedig a Lenini Úton. E kolhoz-híradók nagyjából
kéthetente kerültek az olvasók kezébe egy A4-es lap két oldalán, ünnepkor esetleg egy kettéhajtott A5-
ös lapon. Többnyire a kolhoz, kisebb részben pedig a falu ügyérol-bajáról írtak. Egyszerre és egy sémára
ütötték fel a fejüket119 , némi különbség mégis mutatkozott köztük. Vári és Bereg neve a fejlécem magyarul,
míg a többi falué ukránul (Beregszász neve pedig mindenütt ukránul) szerepelt. Vári és Bereg azonban



nemcsak saját nevét, hanem általában a környezo községek nevét is magyarul használta, távolabbiakról
pedig nem nagyon írtak. Megesett az a pikantéria, hogy Muzsaly Muzsalyon csak Muzsijevó lehetett,
Beregen viszont megmaradt Muzsalynak. A két ”magyarkodóbb” kolhozlap írt viszonylag sokat a falu
életérol, a tartalmatlan kolhozi eredmények rovására. Érdekes lenne tudni, hogy e különbséget hatalmi szó
eredményezte, vagy két bátrabb kolhozvezetés? A hírlevelek sem nyújtanak mai olvasóiknak különösebben
érdekes olvasmányélményt.120  Jelentoségük a maguk idejében mégis nagy lehetett. Nemcsak azért, mert
általuk a területi és a kerületi szint mellé a magyar nyelvu sajtó helyi szintre is lejutott a beregszászi kerület
több falvában (s erre nemcsak a múltban, de más szomszéd országokban ekkoriban sem nagyon akadt
példa), hanem azért is, mert ez már nem teljesen csak nyelvében volt magyar sajtó. Bármennyi megszorítás
között is, de magyarok szerkesztették magyaroknak. Nem a Kárpáti Igaz Szó önállósodásával, a 60-as
években keletkezett eloször 1945 után magyar szerkesztésu sajtó Kárpátalján, mint ahogy a szakirodalom
gyakorta említi, hanem éppen e kolhozlapok által, a legérintettebb szinten, 1957-ben, egy évvel a forrada-
lom leverése után. Áldást osztott tehát a szovjethatalom? Bizonyos értelemben kétségtelenül. Nem szabad
azonban megfeledkezni a ”Kis sün” rovatról, amely mindegyik kolhozlapba belekerült, s amelyben a kis
sün név szerint hányta a kolhoz dolgozói szemére mulasztásukat. Ez a leheto legprecízebb eszközként
szolgált a mikrotársadalom megosztására, egymásnak ugratására.

1957-ben adták ki eloször a Kárpáti kalendáriumot a magyarok számára, amely tartalmában viszonylag
konszolidáltra sikerült az újságokhoz képest.121  A magyarországi sajtótermékek beeresztésével pedig
végkép azt mondhatjuk, hogy igencsak kikerekedett a kárpátaljai magyarság nyomtatvány-ellátása. Immár
együtt szerepelt az anyaország országos, a szovjet birodalom területi (megyei), a kerületi (járási) magyar
nyelvu tájékoztatása, az ungvári magyar könyvkiadás, a kalendárium és helyi szerkesztésu falusi lapok.
1958. februárjában mindez még kiegészült a területi ukrán ifjúsági lap magyar fordításával, a Kárpátontúli
Ifjúsággal.122

7. A jugoszláviai magyar média a forradalom után
A Magyarországot megszálló hatalom a nyilvánosság elott rendszerint a Szabad Európa Rádiót hibáztatta
a magyar társadalom lázításáért. Valójában viszont nemcsak München, hanem Újvidék magyar
musorsugárzása is fájó pontot jelentett Kádáréknak. Talán még fájóbbat is Münchennél, hiszen a reforme-
rek (akik eretnekekként rosszabbnak számítottak a pogányoknál) Titóra tekintettek. A Népszabadság
éppen az újvidéki adásból gyorsírással lejegyzett formában tudta közölni azt a beszédet, amelyet a marsall
1956. november 11-én Pula városában mondott Isztria pártvezetoinek, s amelyben lényegében a reform-
kommunista Lengyelország és Magyarország összefogását hirdette meg Jugoszláviával. A Népakarat
több tudósítása is jugoszláv hírforrásokra alapozott. További kellemetlenséget okozott a szovjeteknek,
illetve a kollaboránsoknak a Magyar Szó, amely a nyugati lapoknál pontosabb értesüléseket tudott világgá
kürtölni az MSZMP berkein belül folyó hatalmi harcról, így például a Népszabadság november végi
sztrájkjáról.123  A budapesti külügyminisztérium egyik feljegyzésében 1957. márciusában kifejezetten
”barátságtalan lépésnek” minosítette, hogy a szovjethatalom elleni jugoszláv propagandában ”a
magyarlakta területen, magyar nyelven megjeleno »Magyar Szó« címu lap és a Noviszádi [Újvidék]
Rádió vezet”.124  Diplomáciai körökben erre a két orgánumra nehezteltek leginkább. Érdekes módon nem
keltett különösebb feltunést, hogy 1957-ben a Vajdaság az országos Magyar Szó mellé saját magyar
nyelvu napilapot kapott Dolgozók címen. Az újság 1990-ig muködött a Tartományi Szakszervezeti Tanács
lapjaként. Az önálló napilap önmagán túlmutatva a Vajdaság önállóságának, s így a jugoszláv típusú autonómia
jelentoségének felértékelodését jelezte a közvélemény számára. A forradalom utáni évben felújították az
ötvenes évek elején már egyszer felbukkant és ismét csak kárászéletunek bizonyuló (1958-ig kiadott)
Pionírújság címu gyermeklapot is.

1958. február 21-én látott elso ízben napvilágot Muraszombat magyar nyelvu kétheti lapja, a Népújság,
mint elso magyar lap Szlovéniában. Elvileg ugyan önálló lapként muködött, de katasztrofálisan rossz



magyarsággal fogalmazták cikkeit, amelyek többsége a szlovén lapok írásait illetve pártvezérek beszédeit
foglalta össze. Ennek oka, hogy a foszerkesztoi székbe egy magyarul tudó, szlovén öntudatú kádert ültettek,
aki a munkát pusztán pártmegbízatásból vállalta el. Gyakran közöltek a kisebbségekre vonatkozó, igen
primitív, bár mindig is nyájas hangvételu cikkeket, amelyek szinte minden alkalommal a harmadik oldalon
foglaltak helyet (ez a szerkesztésben az elsonél kevésbé, a másodiknál viszont sokkal elokelobb hely). A
Népújság egyébként polifunkcionális intézmény jellegét vállalta magára. „Élo újságnak“ nevezte azt a
szolgáltatását, hogy munkatársai idorol idore egy kis mikrobusszal végigjárták a Mura menti magyar falvakat
és szórakoztató kultúrmusorral léptek fel.125  Ilyen formában pótolták a Szlovéniában akkor még hiányzó
magyar kultúrcsoportokat. Ehhez a korszakhoz sorolhatjuk Muraszombat rádióadójának felállítását is,
amely 1958. december 2-án kezdte meg sugárzását szlovén és magyar nyelven, nagyjából fele-fele arányban.
A kezdo musort a köztársasági parlament magyar képviseloje, Györffi István nyitotta meg.126  Nem isme-
rek ugyan semmilyen erre vonatkozó dokumentumot, de aligha lehet alaptalan egy olyan feltételezés, hogy
ennek az adónak sem nagyon lehetett más funkciója, mint amit a pécsi szerb-horvát és a marosvásárhelyi
magyar musor esetében a források jeleznek.

A magyar nyelvu tömegtájékoztatás tehát a magyarországi konszolidáció idoszakában összes többi szocialista
szomszédunkhoz hasonlóan Jugoszláviában is erosen kiterebélyesedett. Mindenképpen figyelemre méltó,
hogy a magyar sajtó tartományi, illetve köztársasági szintje erosödött meg, s a folyamat 1957-ben a
Vajdaságban kezdodött, majd 1958-ban Szlovéniában folytatódott.

Ez a „nagyvonalúság“ Jugoszláviában teljesen értheto, hiszen legfeljebb az újvidéki tüntetés jelezte, hogy
a sajtónak a magyar kisebbségre gyakorolt hatása nem teljesen korlátlan. Romániában, s különösen is
Szlovákiában azonban annak ellenére indítottak új orgánumokat, hogy a forradalom alatt maga a
kisebbségi sajtó is kifejezte rokonszenvét a fellázadt anyaország iránt. Az új sajtótermékek nemcsak
álláslehetoségeket kínáltak a magyar értelmiségnek, hanem tartalmilag elég határozott ígéreteket is tettek
a magyarok közösségi alanyiságának elismerésére, amibol – köztudomásúan – nem lett semmi. Ennek a
magyarságpolitikai ígérgetésnek Magyarországon is maradtak lenyomatai a sajtóban. 1956 decemberé-
ben a hazai kisebbségi vezetok is kaptak néhány nem nyilvános ígéretet, amibol azonban csak a pécsi
német rádióadás megnyitása valósult meg. Ideológiailag a sajtó már 1957. május 1-étol határozottan
meghirdette a nemzetállami homogenizáció ideálját, jóval megelozve ebben a pártszerveket és az
államapparátust.

JEGYZETEK

1 Természetesen az 1956. november 4. és 1991. június 28. között eltelt éveket sokféleképpen megnevezhetnénk. Mivel a
nemzetiségpolitika igen sokáig a szovjet stratégiai érdekek közvetlen szolgálatában állt, témánknál hazánk, illetve térségünk
megszállt voltára kell irányítanunk a figyelmet.

2 Az MSZMP KB PB határozata a választásokról. = A Magyar Szocialista Munkáspárt határozatai és dokumentumai.

1956-1962. Budapest, 1973., Kossuth, 279.

3 Az ekkor hozott határozat évtizedekre meghatározta a magyarországi nemzetiségpolitikát, hiszen a késobbi határozatok
ellenére a szakirodalom még a 80-as években is kvázi alaptörvényként írt róla. V.ö. Kovágó László: Nemzetiségek a mai

Magyarországon. Kossuth, Budapest, 1981. 73.

4 Az oktatás modernizációjáról szóló 1958. novemberi szovjet iskolatörvény a szövetséges köztársaságok iskoláiban
megnövelte az oroszul oktatott tárgyak arányát, ami a helyi pártelitek körében is lázongáshoz vezetett. Simon, Gerhard:
Nationalitätenpolitik in der Sowietunion seit Stalin. = Brunner, Georg; Meissner Boris (szerk.): Nationalitätenprobleme in
der Sowietunion und Osteuropa. Markus, Köln, 1982. 58., 66/46.j.

5 Szesztay Ádám: Párthatározat a szlovákiai magyar kisebbség helyzetérol 1959-bol. = Régió 1997/1.

6 Beszéd Lipcsében a XI. össznémet munkáskonferencián. = Hruscsov N. Sz.: A békés egymás mellett élésért. Beszédek

és írások 1959. január-december. Kossuth, Budapest, 1960. 96-126.



7 Ember Mária: Jugoszlávok, magyarok a déli határsávban. = Magyar Nemzet 1956. augusztus 26.
8 ?ivot Srba u Rumuniji. = Naše novine 1956/33.sz.; Drégely Ferenc: Detsches Leben in ”Klein-Wien” – Gross-Temesvár.
= Freies Leben 1956/33.; Drégely Ferenc: Elf Nationalitäten bei einem Fest. Kleiner Bericht aus Temesvár = Freies Leben
1956/35.

9 Illyés Gyula s nyomában sokan mások értékelték erdélyi kollégáik muveit. Balogh Edgár: Népeink szép találkozása. =

Utunk 1956. július 20.

10 Mányik Pál fokonzul: A nemzetiségi kérdésrol. 10/4/1956.szig.titk. Bratislava [Pozsony] 1956. május 5. Magyar Országos

Levéltár (továbbiakban: MOL) XIX-J-32-a Pozsonyi Fokonzulátus iratai 55.d. 558.

11 Révay István: Magyarok Erdélyben. = Új Látóhatár 1962/11-12. 542, 544.; Vago Raphael: The Grandchildren of Tria-

non. Hungary and the Hungarian Minority in the Communist States. Columbia University Press, New York, 1989. 59-60.

12 Pándi Pál: Közös dolgainkról. = Szabad Nép 1956. szeptember 9. Idézi Révay István: Magyarok Erdélyben. = Új

Látóhatár 1962/11-12. 542. is.

13 A Szabad Népben a nemzetiségi kérdésrol megjelent Pándi-cikk romániai visszhangja. MOL XIX-J-1-j Román TÜK 9.d.
5/c 007591/1956.;említi: Keleti Ferenc nagykövet: A Kolozsvári Tartományi Pártszervezet memoranduma. Bukarest, 1956.
október 5. 327/szig.titk.1956. MOL XIX-J-1-j Román TÜK 26.d. 27/a 007588/1956. O egyenesen ennek a cikknek a
következményeként értékelte a román nemzetiségpolitikában 1956 oszén megindult változásokat, amiben volt részigazság,

de azért önmagában véve túlzásnak minosítheto.

14 Simon Magda: Reviczky Imre = Elore 1956. augusztus 31.

15 Ember György: A Reviczky-ügy. Esti Budapest 1956. szeptember 29.

16 Reviczky Ádám: Vesztes háborúk, megnyert csaták. Emlékezés Reviczky Imre ezredesre. Magveto, Budapest, 1985. 17-

19.

17 Magyar Nemzet 1956. november 4., megtalálható az Országos Széchenyi Könyvtárban (továbbiakban: OSZK).

18 Az OSZK-ban a Libertatea Noastraval egybefuzve, annak címe alatt található.

19 Említi: Fehér István: Az utolsó percben. Magyarország nemzetiségei 1945-1990. Kossuth, Budapest, 1993. 172.

20 Errol részletesebben írtam Nemzetiségi törekvések az 1956-os forradalomban címu tanulmányomban Régió 1994/2.sz.

111. oldalán.

21 Révay István: A jugoszláviai magyarság mai helyzete. = Katolikus Szemle 10 (1958) 177.

22 MOL 288.f. 9/1957/17.oe. 22.

23 Süto Andrással készült interjút idézi Tófalvi Zoltán: Kezdeményezések és szervezkedések Erdélyben (Romániában) =

Székelyhidi Ágoston (szerk.): Magyar 56. Magyarok Világszövetsége, Budapest, 1996. 199-200.

24 A romániai huségnyilatkozatokról részletesebben írtam Adalék a magyar kisebbségi kérdés történetéhez 1956 novem-
ber – 1958 november címu tanulmányomban = Pölöskei Ferenc, Stemler Gyula (szerk.): Múltból a jövobe. Tanulmányok.
ELTE BTK, Budapest, 1997. 196.

25 Süto Andrással készült interjút idézi Tófalvi Zoltán... im. 199-200, 203.; Szabó T. Ádám: 1956 Romániában. = Békés

Csaba (szerk.): Az 1956-os forradalom helye a kommunista rendszer összeomlásában. ’56-os Intézet, Budapest, 1993. 107.

26 Keleti Ferenc nagykövet: Robotos elvtárs kérése. Bukarest, 1957. február 14. 67/szig.titk.-1957. MOL XIX-J-1-k Román

admin. 24.d. 18/b. 001105/1957.

27 Bányai László: Nyitott szemmel. = Utunk 1956. november 24.

28 Az MSZMP KB december 2-3-i ülése nyilvánította az egész forradalmat ellenforradalommá.

29 Az Új Ifjúság nagy sietséggel történo létrehozása egyike volt annak a számos intézkedésnek, amelyeket Szlovákiában
a magyarok irányában gesztusként foganatosítottak 1952-ben. Tekintve, hogy akkor még a Csehszlovák Kommunista
Párt igen szukölködött magyar káderekben, valószínuleg a szerkesztoségbe szabadabban gondolkodó fiatalokat is
befogadtak.



30 -M-: ”Kiruccanás” a Kék Duna városába. = Új Ifjúság 1956. október 27.

31 A sorozat szinte jelképesen a ”csehszlovákiai 56” legnagyobb eseményének tekintheto írószövetségi kongresszus
után, 1956. május 5-én kezdodött és a magyar forradalomig tartott. V.ö. Szoke József (szerk.): A csehszlovákiai magyar
irodalom válogatott bibliográfiája. 1945-1960. Madách, Pozsony, 1982. 127-129.

32 Honi Béla: Röviden egy kérdésrol. = Új Ifjúság 1956. október 27.

33 Bényi József konzul h. jelentése. [Pozsony, 1957. január 18.] MOL XIX-J-1-j Csehszlovák TÜK, 14.d. 4/j. 00277/1957. 13.

34 Búcsú az olvasótól. = Fáklya 1956/11-12. A megszunést többek közt ez indokolta: ”No meg aztán az irányító szervek

sem tudták mindig pontosan, hogy mit akarnak e szerény és lehetoségekben igen korlátozott szolgájuktól.”

35 Szucs Béla: Romániai emlék. = Fáklya 1956/11-12.

36 Stoll, Christian Th.: Die Rechtstellung der deutschen Staatsangehörigen in den polnisch verwalteten Gebieten. Zur
Integration der sg. Autochtonen in die polnische Nation. Frankfurt a.M., Berlin, 1968. 498.; Urban, Thomas: Deutsche in
Polen. Geschichte und Gegenwart einer Minderheit. CH-Bek, München, 1994. 84.
37 Ezt Thomas Urban im. azzal magyarázza, hogy a reformerek vezetoje, Wladyslaw Gomulka személyesen is súlyos
felelosséggel tartozott a német polgári lakosság 1945 utáni embertelen meghurcolásáért. A német kérdés tehát a lengyel
reformerek Achilles sarka volt, amelynél fogva sakkban lehetett oket tartani.

38 Erre a szlovák nemzetiségi szövetség újjászervezése során Bielik György hívta fel a figyelmet. Kondacs Pál, Bielik
György: Jegyzokönyv. Készült 1957. március 23-án a Magyarországi Szlovákok Demokratikus Szövetsége helyiségében
tartott munkaértekezletrol. Budapest, 1957. március 23. MOL XIX-I-4-g 46.d. 65.t. MMNO/MSZDSZ iratai 1955-68..

39 Ld. Wild Frigyes-interjú a Népszabadság 1957. március 9-i számában.

40 Wild Frigyes MNDSZ fotitkár beadványa a Magyar Rádió Elnökségének. Budapest, 1957. február 23. MOL XIX-I-4-

g 64.d. 63.t. MMNO/MNDSZ iratai 1955-67.

41 Klaukó Mátyás, megyei titkár – Frank Ferenc, agit. prop. oszt. vez. (MSZMP Békésmegyei Bizottsága) jelentése Orbán
Lászlónak, az MSZMP KB Tudományos és Kulturális Osztályán. Békéscsaba, 1958. május 29. MOL II. 288. f. 33/1958/15.
vé 62-65.

42 Feljegyzés a német nemzetiség egyes problémáiról. Budapest, 1958. június 20. MOL. 288. f. 33/1958/15. vé 87-96 : 90.;

MOL XIX-I-4-g 45.d. 63.t. MMNO/MNDSZ iratok 1955-67.

43 A szlovák irodalmi nyelv ”inkompatibilitásáról” a hazai szlovák közösségekben: A magyarországi szlovákok nemzetiségi
sajátosságai. = Gyivicsán Anna: Anyanyelv, kultúra, közösség. A magyarországi szlovákok. Teleki László Alapítvány,
Budapest, 1993.

44 Peják Zsiva, Maklári György: Jugoszlávia felé irányuló tájékoztató munkánk feladatairól. Budapest, 1958. július 15.

204/Má-58. MOL XIX-J-4-a Belgrádi Nagykövetség iratai 26.d. 661-662.

45 Bielik György, titkár h. átirata a Tájékoztatási Hivatalhoz. Budapest, 1957. március 6. MOL XIX-I-4-g 46.d. 65.t.

MMNO/MSZDSZ iratai 1955-68; MSZDSZ 101/1957.

46 A román kalendárium megjelenésérol a párt napilapja is tudósított. Népszabadság 1957. január 26.

47 Ezt a Népszabadság 1957. június 22-i számának vidéki változata tette közhírré.

48 Errol is hírt adott a Népszabadság, 1957. július 6-i számában. Szemmel láthatóan az MSZMP fo orgánuma elsosorban

a román kulturális kiadványok burjánzásának látszatát igyekezett kelteni.

49 Kállai Gyula, muv. min.: Eloterjesztés a Forradalmi Munkás-Paraszt Kormányhoz a Magyarországon élo nemzetiségek

néhány problémájáról. MOL 288. f. 33/1957/5. 130-133. Javaslat a kormányhatározatra. B/1. pont.

50 A szlovák szerkesztoség káderezésérol maradt meg egy dokumentum: Bielik György [javaslata]. Budapest, 1957. július

31. MOL XIX-I-4-g 46.d. 65.t. MMNO/MSZDSZ iratai 1955-68.

51 Igaz, szerbül a ”narod” népet is jelenthet. A szó itt alkalmazott értelmére azonban a hasonló címu korábbi újságok is

következtetni engednek.



52 V.ö. A. Sajti Eniko: Délvidék 1941-1944. A magyar kormányok délszláv politikája. Kossuth, Budapest, 1987. 201.

53 Igaz, Ognyenovics Milán saját beköszöntojében megtette, amit a többi lap vezércikke, a forradalom leverésének
magyarázatát és dicsoítését (Ognjenovic Milan: Novim putem. = Narodne Novine 1957. október 3.), de legalább nem a
címlapon, mint a többi nemzetiségi lap, hanem a 3. oldalon.

54 Gombos Károly (a bajai pártbizottságon dolgozó Horváth György és Gurnics József véleménye alapján): Feljegyzés a

Bács-Kiskun megyei nemzetiségek helyzetérol. Budapest, 1958. június 12. MOL 288. f. 33/1958/15. vé 97-106 : 102.

55 Peják Zsiva titkár: Sztefanovics Milutin jugoszláv politikai emigráns alkalmazása. 188/Má-57. Budapest, 1957. augusztus
3. MOL XIX-J-4-a Belgrádi Követség iratai 24.d. 198-199.; Peják Zsiva titkár: Délszláv pedagógus konferencia. 315/Mu-

57. Budapest, 1957. december 19. MOL XIX-J-1-j Jugoszláv TÜK 25.d. 16/c 005264/1957.

56 Beadvány a Lapkiadó Vállalat Vezetoségének. MOL XIX-I-3-a 612. d. 8795-V-12-1, Budapest, 1956. július 6. Olvashatatlan
aláírás. Ugyanerrol tesz említést: Mihályfi Erno: Zum Wiedererscheinen der deutschen Zeitung. = Neue Zeitung 1957.

szeptember 20.

57 Népszabadság 1957. március 9.

58 Käffer István (szerk.): Nemzetiségek Magyarországon. I. rész. Németek Magyarországon. 1945-1975. Állami Gorkij
Könyvtár Nemzetiségi Dokumentáció [továbbiakban: ÁGK ND] Budapest, 1984. II.rész Románok Magyarországon.
1945-1975. I-II. kötet. ÁGK ND, Budapest, 1984. VI. rész. Szlovákok Magyarországon 1945-1975., ÁGK ND Budapest,
1986. I-II. kötet. V.rész. Horvátok, szerbek, szlovének Magyarországon. 1945-1975. Országos Idegen nyelvu Könyvtár
Nemzetiségi Dokumentáció, Budapest, 1991. I-II. kötet.

59 1957-ben azonban ezen a viszonyon belül a kádári Magyarország és az önálló szlovák szervek viszonya – Szlovákia
önállóságának csökkenésével párhuzamosan – erosen eljelentéktelenedett a szlovák kérdést is felveto 1956-os olvadáshoz

képest.

60 Klio: Zwei Schwaben im ungarischen Freiheitskampf. Lajos Kossuth über die Schwaben. = Neue Zeitung 1958/11.;

Knabel, Wilchelm: Die Tolnauer Schwaben im Freiheitskampf 1848/1849. = Neue Zeitung 1958/11.

61 Parragi György: Der 4. April und die Ungarnduetschen. = Neue Zeitung 1958/14.

62 Muvelodési ház épül a magyarországi bolgároknak. = Népszabadság 1957. február 27. A cikk ugyan elismerte, hogy az

épület adakozásból létesült, de már a cikk címe is olyan benyomást keltett, mintha az állam jótéteményérol volna szó.

63 Hazánk németajkú lakosságának helyzetérol nyilatkozott dr. Wild Frigyes, a Magyarországi Német Dolgozók Kulturális

Szövetségének fotitkára. = Népszabadság 1957. március 9.

64 Népszabadság 1957. március 8. és 9.

65 Gerencsér Miklós: Közös anyaföld, három anyanyelv. Népszabadság 1957. május 1. vidéki változat; május 3. fovárosi

változat.

66 H. Sz. J.: Virágzó kulturális élet a négynemzetiségu Eleken. = Népszabadság 1957. június 15. vidéki változat.

67 Gyenes László: A mi német kérdésünk. I-III. = Komárom Megyei Dolgozók Lapja 1958. február 27., március 1. és

március 5.

68 Romániai magyar írók újévi levele. = Népszabadság 1957. január 4.

69 V.ö. Magyar írók válasza romániai barátaiknak. = Népszabadság 1957. január 13.

70 Gellért Oszkár: Nyílt levél a hallgatag magyar írókhoz. = Népszabadság 1957. január 31.

71 Népszabadság 1957. január 24.

72 Pikay István: Népek hídja. = Népakarat 1957. március 31.

73 Bényi József fokonzul h.: Beszélgetés Dénes Frantisekkel. MOL XIX-J-32-a Pozsonyi Fokonzulátus iratai. 9.d. 1957.

315.

74 Nagy István: A romániai magyar irodalom. = Élet és Irodalom 1957. május 10.



75 A határkérdés egyetlen ismert megnyilvánulásáról ld. Ungváry Krisztián: A miskolci egyetemi diákparlament története.

= Múltunk 1992/2-3.

76 Dános Miklós: A nacionalizmus ellen együtt kell harcolnia magyarnak és románnak. Értelmiségi nagygyulés

Kolozsvárott. = Népszabadság 1957. október 16.

77 Népszabadság 1957. november 19. Említi: Hartl, Hans: Nationalitätenpolitik und Nationlaismus in Rumänien. = Brun-

ner Georg, Meissner Boris (szerk.): Nationalitätenprobleme in der Sowietunion und Osteuropa. Markus, Köln, 1982. 154.

78 Fazekas János nyilatkozata az MTI bukaresti tudósítójának. = Román–magyar kormányközi tárgyalások. MOL XIX-J-

1-j Román TÜK 3.d. 4/b 00445/2/1958.

79 MTI külföldi hírek 1957. november 6. 19.40 óra. MOL 288.f. 32/1957/3 oe. 271-273.

80 Népszabadság 1957. november 8.

81 Üdvözletünket küldjük a magyar népnek és szívbol kívánunk újabb ragyogó eredményeket a szocializmus építésének

útján. = Elore 1957. november 17.

82 Szilágyi Dezso: Feljegyzés Fazekas János elvtársnak a Román Munkáspárt Központi Bizottsága titkárának az MTI

tudósítójának adott nyilatkozatáról. Budapest, 1957. november 22. MOL 288.f. 32/1957/3. oe. 275.

83 Tamási Áron: Szellemi tisztaság. = Élet és Irodalom 1957. december 21. Említi és egy másik szakaszát idézi Németh

József: Értelmiség és konszolidáció 1956-1962. Kossuth, Budapest, 1988. 210.

84 Becsky Andor: Az Állami Székely színház Magyarországon. = Élet és Irodalom 1958. december 5.

85 Élet és Irodalom 1958. július 11.

86 Nagy István: Regényszerkezet és írói világnézet. = Élet és Irodalom 1958. október 24.; 1958. október 31.

87 Beszélgetés Kós Károllyal a magújuló Budapestrol. = Élet és Irodalom 1958. december 12.

88 Említi: Benda Kálmán (foszerk.): Magyarország történeti kronológiája. IV.kötet. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1982.

1957-nél.; Diószegi László – R. Süle Andrea (szerk.) im. 99.; Élet és Irodalom 1957. május 10.

89 Balogh Edgár: Új humanizmus orhelyén. = Korunk 1957/1.; ugyanaz = B. E.: Dunavölgyi párbeszéd. Cikkek, tanulmányok,

dokumentumok. 1929-1972. Szépirodalmi, Budapest, 1974.

90 Keleti Ferenc nagykövet: A Korunk folyóirat foszerkesztojének kérése. Bukarest, 1957. február 14. 69/szig.titk.-1957.

MOL XIX-J-1-k Román admin 84.d. 001105.1957.

91 Említi Benda Kálmán (foszerk.) im. 1957-nél.; Diószegi László – R. Süle Andrea (szerk.) im. 99.

92 Élet és Irodalom 1958. június 13.

93 Említi: Diószegi László – R. Süle Andrea (szerk.) im. 99.

94 Napsugár. Az IMSZ KV gyermeklapja. Említi: Diószegi László – R. Süle Andrea (szerk.) im. 99.; Élet és Irodalom 1957.

május 10. Említi: Diószegi László – R. Süle Andrea (szerk.) im. 99. is.

95 Soni Pál: A romániai magyar irodalom története. Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti [Bukarest], 1969. 130.

96 Keleti Ferenc nagykövet: A Magyar Autonom Tartomány kulturális élete. Bukarest, 1958. május 16. 32/1958.sz.t. MOL

XIX-J-1-j Román TÜK 18.d. 16/b. 003787/1958.

97 Keleti Ferenc nagykövet: Magyar sajtótermékek romániai terjesztése. Bukarest, 1957. november 20. 194/1/szig.titk.-
1957. Mányik Pál osztályvezeto levele Kádár Kálmánnak. Budapest, 1957. december 5. A Kultura Könyv és Hírlap
Külkereskedelmi Vállalat levele a KÜM-nak. Budapest, 1958. március 3. MOL XIX-J-1-k Román admin. 16.d. 15/b
0018301.1958., 004002.1957. A 300 000 rubeles keret elégtelenségét az jelezte, hogy sokan személyesen keresték meg
Erdélybol a Kulturát különféle igényekkel, amelyeknek a vállalat nem tudott eleget tenni. A kereten felül azonban számos
olyan egyéni laptovábbítás is folyt, amelyre az erdélyiek magyarországi rokonai forintban fizettek elo.

98 Nemzetiségi sajtó. Bukarest, 1957. december 7. MOL XIX-J-1-j Román TÜK 18.d. 16/b szn./1964. Ez az irat cím szerint



megemlíti az összes 1957-ben alapított nemzetiségi folyóiratot és azok többségének részletesebb adatait.

99 Török László: Itt Marosvásárhely... = Muvészet 1958/1. sz. Említi: Diószegi László – R. Süle Andrea (szerk.) im. 99. is.

100 Nemzetiségi sajtó. Bukarest, 1957. december 7. MOL XIX-J-1-j Román TÜK 18.d. 16/b szn./1964.

101 Említve uo., valamint az Élet és Irodalom 1958. május 2-i számában is.

102 Süto András: Gond és eszmény. = Muvészet 1958/1.sz.

103 Keleti Ferenc nagykövet: A Magyar Autonom Tartomány kulturális élete. Bukarest, 1958. május 16. 32/1958.sz.t. MOL

XIX-J-1-j Román TÜK 18.d. 16/b. 003787/1958.

104 Alig több mint egy évvel megjelenése után a Muvészet elobb címét, majd létjogát vesztette el.

105 Kuszálik Péter: Erdélyi hírlapok és folyóiratok 1940-1989. Teleki László Alapítvány, Budapest, 1996. bevezetojében.

Az o muve cím szerint felsorolja az itt említett folyóiratokat.

106 Keleti Ferenc: A Kolozsvári Tartományi Pártszervezet memoranduma. Bukarest, 1956. október 5. 327/szig.titk.1956.

MOL XIX-J-1-j Román TÜK 26.d. 27/a 007588/1956.

107 Beköszönto. = A Hét 1956. december 2.

108 uo. Mikus Sándor: Nagymamák és unokák.

109 uo. Orbán Gábor: Édes anyanyelvünk. Szellemiségünk kifejezoje a beszéd.

110 Szakál Gyula: Túlélési stratégiák, hatalmi manipulációk a szlovákiai magyarság körében 1957-1990. Nemzeti

Dokumentációs Központ, Pozsony, MTA, Budapest, Muhely Folyóiratkiadó, Gyor 1997. 64-70.

111 Bényi József fokonzul helyettes: Zima József látogatása. Bratislava [Pozsony] 1957. március 16. 32/1957.szig.titk.

MOL XIX-J-32-a Pozsonyi Konzulátus iratai 9.d. 1957. 324-325.

112 Említi: Benda Kálmán (szerk.) im. 1958-nál.; Révay István: A csehszlovákiai magyarság élete 1958-ban. = Katolikus

Szemle 11 (1959) 144.

113 Csanda Sándor: Az Írószövetség magyar szekciója és az Irodalmi Szemle = Csanda Sándor: Nemzetiségi irodalmunk

és kapcsolatai. Madách, Bratislava [Pozsony], 1985. 110. Az írók beadványukat 1953. május 11-én keltezték.

114 Fábry Zoltán: „Ideje már bizony“. = Irodalmi Szemle 1958/1.

115 Dupka György, Horváth Sándor (szerk.): ’56 Kárpátalján. Intermix, Ungvár, Budapest, 1993. 95.; A huszadik század
krónikája. Officina Nova, Budapest, 1994. 863.; Pál György: A magyar irodalom Kárpátalján (1945–1990). Nyíregyháza,
1990. 21.

116 Pál György im. 18.

117 1959-ben a fejléc felirata a következo volt: „Vörös Zászló. Az Ukrajnai KP berehovói kerületi bizottsága és a

Berehovóikerületi Szovjet lapja“. A cím kivételével a szöveget a fejlécen ukránul is feltuntették.

118 Ekkor a fejléc felirata a következo volt: „A Kommunizmus Zászlaja. Az Ukrajnai Kommunista Párt vinohradovói
kerületi bizottságának és a dolgozók képviseloi vinohradovói kerületi Szovjetjének lapja“. A cím kivételével a szöveget

itt is feltüntették ukránul

119 Rögvest tárgyalt korszakunk után 1959-ben a kolhozi híradók újabb hulláma jelentkezett Kárpátalján, amelyek formai-
lag annyiban különböztek az 1957-esektol, hogy fejlécükön nemcsak magyarul, hanem ukránul is feltuntették a lap
tulajdonosát. Ez azonban minden bizonnyal a kolhozi híradók utolsó éve lehetett, mert a 60-as években készült lapokkal
egyáltalán nem lehet találkozni.

120 A kolhozlapok csak egészen szórványosan jutottak el Magyarországra. Az itt felsoroltak néhány példánya azonban

megtalálható az OSZK folyóirat gyujteményében.

121 Pál György im. 18.; Benda Kálmán (foszerk.): Magyarország történeti kronológiája. IV.kötet. Akadémiai Kiadó, Buda-

pest, 1982.



122 Említi: Révay István: A kárpátaljai magyarság mai helyzete. = Katolikus Szemle 10 (1958) 130. O egyébként erre az évre

datálta az Új hang antológia kiadását is, amiben azonban tévedett, mert az Új hangot eloször már 1954-ben kiadták.

123 Balogh Sándor (szerk.): A Magyar Szocialista Munkáspárt vezetotestületeinek jegyzokönyvei. I. kötet. Interna RT,

Budapest, 1993. 257/11.j.

124 Feljegyzés. Magyar–jugoszláv kapcsolatok. Budapest, 1957. március 15. 48/Má-57. MOL XIX-J-4-a Belgrádi

Nagykövetség iratai 24.d. 301-302.

125 Élo újsággal a magyarlakta falvakba. = Népújság 1958. június 14.

126 A murszka szobotai rádió-közvetítoállomás megnyitása. = Népújság [Muraszombat] 1958. december 13. A Népújság
1958. november 15-i száma még úgy tudta, hogy a magyar adás valamivel a többségi után veszi majd kezdetét.

írta Szesztay Ádám
kelt Budapesten, megjelent a Magyar Tudományos Akadémia
KISEBBSÉGKUTATÓ INTÉZET honlapján is
Cím: 1014 Budapest, Országház u. 30.
Levelezési cím: 1399 Budapest, Pf. 694/121


